Nasledujúce dni bude planéta Merkúr jasná ako hviezdy

21. máj. 2020 • Fyzikálne vedy

Nasledujúce dni bude planéta Merkúr jasná ako hviezdy

Merkúr je najmenšou planétou slnečnej sústavy a zo všetkých planét obieha najbližšie okolo Slnka. Ak ste ju ešte nevideli na vlastné oči, môžete tak urobiť v najbližších dňoch. Planéta bude totiž v najlepšej pozícii na večerné pozorovanie v tomto roku.

Počas svojho obehu je Merkúr dostatočne jasný na to, aby bol viditeľný voľným okom, no napriek tomu ho väčšina ľudí počas svojho života nezahliadne.

"Traduje sa legenda, podľa ktorej ani Mikuláš Kopernik túto planétu nikdy nevidel. Dôvodom je to, že ako vnútorná planéta (voči Zemi) sa uhlovo nikdy nevzdiali od Slnka viac ako 28 stupňov. Takže aj po západe alebo pred východom Slnka je takmer stále v súmraku na prežiarenej oblohe,“ opisuje planétu Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

V poslednej dekáde mája však nastanú najlepšie podmienky na pozorovanie tejto planéty.

„Merkúr dosiahne jasnosť najjasnejších hviezd (nultú magnitúdu) a bude zapadať až 2 hodiny po západe Slnka. Sú to najlepšie večerné pozorovacie podmienky v roku 2020. A navyše ho bude možné na oblohe ľahko nájsť, keďže 22. mája po západe Slnka bude Merkúr len 1,2 stupňa vľavo od jasnej Venuše a 24. mája sa bude v blízkosti nachádzať aj úzky kosáčik Mesiaca len pár dní po nove,“ dodal astronóm.

Zdroj: Tlačová správa SAV

Foto: istockphoto.com

Vedecká cukráreň 2
Olej repky olejnej nachádza uplatnenie aj v potravinárskom, kožiarskom a gumárenskom priemysle.