Na Zem sa dnes vracajú traja astronauti zo stanice ISS

Tamara Leontievová

Dnes o 10.12 stredoeurópskeho času na Zemi pristanú traja astronauti (jedna žena a dvaja muži), ktorí uplynulé mesiace strávili na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS. Kozmická loď Sojuz MS-13 pristane v Kazachstane.

Vesmírna stanica ISS. Zdroj: Pixabay.com

Z vesmíru sa domov vracia astronautka Christina Koch, ktorá na palube ISS strávila 328 dní. Ide o doteraz najdlhší pobyt ženy vo vesmíre. Spolu s ňou sa na Zem vráti aj astronaut Európskej vesmírnej agentúry Luca Parmitano a ruský kozmonaut Alexander Skvorcov, ktorí vo vesmíre strávili 201 dní.

Kozmonauti a kozmonautka boli súčasťou Expedície 61. Odpojením kozmickej lode Sojuz od stanice ISS oficiálne začína Expedícia 62. Luca Parmitano v stredu ráno formálne odovzdal velenie ISS ruskému kozmonautovi Olegovi Skripočkovi.

Medzinárodná vesmírna stanica má na palube zvyčajne šesť členov posádky, po odchode troch kozmonautov bude fungovať pri polovičnom stave posádky až do 9. apríla, kedy by mala na ISS doraziť kozmická loď Sojuz MS-16 s troma novými posilami: astronautom NASA Chrisom Cassidym a ruskými kozmonautmi Nikolajom Tikhonovom a Andrejom Babkinom.

NASA od 9.00 prináša z pristátia živé vysielanie.

(tl)