Mesto plné žltých bicyklov

20. okt. 2016 • Iný

Mesto plné žltých bicyklov

O tom, že doprava cez súčasné väčšie i menšie mestá, najmä v čase rannej a popoludňajšej dopravnej špičky je nielen zdĺhavá, ale aj neekologická, už vieme všetci. Máloktorí z nás sa však rozhodnú využiť iný dopravný prostriedok – napríklad bicykel a iba zlomok z našej populácie sa skutočne snaží pre odbremenenie ciest a ovzdušia aj niečo konkrétne urobiť. Jedným z tých, ktorí to s uvedením bicyklov do našich miest myslia vážne, je aj Dominik Jakub, zakladateľ a hlavný koordinátor kežmarského projektu Zdieľané Žlté bicykle a predseda občianskeho združenia Vlk, ktorý nikdy nespí.

Podľa Dominika Jakuba patrí bicykel k najlepšej voľbe dopravy do vzdialenosti piatich kilometrov...

Dominik Jakub„Väčšina dopravy v mestách totiž patrí práve do tejto kategórie a v Kežmarku hádam väčšie vzdialenosti ani nemáme. Výhodou bicykla ako dopravného prostriedku je na počudovanie veľká rýchlosť. Svoj čas máte plne pod kontrolou, dopravné zápchy vás nezastavia a zaparkujete priamo pred školou, prácou, obchodom. Pritom je to ekonomicky, ekologicky i zdraviu prospešné. Systém zdieľaných bicyklov funguje už v mnohých mestách Európy. Je to úplne jednoduché. Na jednom stanovišti si bicykel vypožičiate, použijete ho na cestu do práce či školy, nákup alebo na cestu za priateľmi a na druhom stanovišti ho vrátite.”

V súčasnosti majú Kežmarčania k dispozícii dvadsať bicyklov. „Umiestnili sme zatiaľ šesť stojanov, pripravený je aj ďalší. Potom sme museli ešte označiť všetky stojany, nafotografovať ich, dať do databázy GPS súradnice stojanov, a mohli to celé spustiť. Takýchto stanovíšť bolo pri spustení štrnásť,“ opísal súčasné práce Jakub. Bicykle určené na zdieľanie sú od ostatných bicyklov rozlíšené žltou farbou a uzamknuté bezpečnostnými zámkami na kód.

 

B. H.: Súčasťou systému požičiavania bicyklov je mobilná aplikácia, ktorá poskytuje mapu stanovíšť bicyklov a kód odomknutia. 

D. JAKUB: „Bikeshering ako ho používame v Žltých bicykloch využíva aplikáciu, ku ktorej je v súčasnosti potrebné webové rozhranie, pripojenie na internet a sms brána. Čiže používateľ má na výber, ktorú možnosť získania kódu na odomknutie bicykla uprednostní. Aplikácia zobrazuje aj rozmiestnenie bicyklov na stojanoch v reálnom čase. Aplikáciu open source bike sharingu vyvvinula Cyklokoalícia v Bratislave."

B. H.: Je celá služba vrátane aplikácie bezplatná?

D. JAKUB: „Na túto otázku je jednoduchá odpoveď. Samotná aplikácia je open source. To znamená, že sú k nej zverejnené zdrojové kódy a zároveň kto chce, sa môže zapojiť a program zlepšiť. Aktuálne v Cyklokoalícii vyvýjajú novú verziu. Služba zdieľaných bicyklov zadarmo nie je, jej prevádzka stojí peniaze aj keď v Bratislave aj v Kežmarku je dotovaná jednak Cyklokoalíciou a občianskym združením Vlk, ktorý nikdy nespí a to už či finančne alebo dobrovoľnou prácou. Pre používateľov je to dnes zadarmo."

B. H.: Táto služba funguje iba v Kežmarku, alebo sa aktuálne dá využiť už aj niekde inde? 

zdieľané bicykle pred dieľňouD. JAKUB: „Zdieľané bicykle na Slovensku sú v začiatkoch, zatiaľ ide len o komunitné verzie a pilotné prevádzky. V súčasnosti sa verejnosť oboznamuje s výhodami zdieľania bicyklov a prekonáva predsudok v podobe potreby všetko vlastniť. Tak ako nevlastníme cesty a mnohé iné služby a je to takto pre nás vzájomne výhodnejšie, tak aj zdieľanie bicyklov má mnohé výhody pre osobnú mobilitu v meste.”

B. H.: Sú bicykle nejako chránené pred odcudzením? Stane sa, že bicykel niekto nevráti, respektíve je výpožičná doba obmedzená? Ako sa dá bicykel vypátrať?

D. JAKUB: „Bicykle majú kvalitný a bezpečný zámok. No ak niekto veľmi chce, ukradnúť sa dá všetko. Ak by ho niekto nevrátil do určitého času, je o tom upozornený pomocou sms. Niekedy sa to stane, že sa človek zabudne. Bicykel sa dá v prípade krádeže identifikovať svojou atypickou farbou, geometriou a podobne. Zároveň to nie sú drahé bicykle, ich pravá pridaná hodnota je v rámci zdieľaných bicyklov.” 

B. H.: Ak sa mi cestou bicykel pokazí existuje na ne servis, alebo je oprava na tom, kto si ho požičia?

D. JAKUB: „Ak sa bicykel cestou pokazí, tak ho treba vrátiť do najbližšieho stojana alebo do servisného miesta, čo je pre ich servis jednoduchšie. O ten sa už potom postará prevádzkovateľ zdieľaných bicyklov a užívateľ si vezme ďalší a ide si ďalej svojou cestou. Toto je jedna z najväčších výhod zdieľaných bicyklov.”

B. H.: Ďakujeme za rozhovor

 

 

Rozhovor pripravila: Barbora Hrvolová, NCP VaT pri CVTI SR

Foto: http://zltebicykle.sk/

www.vlknespi.sk

FB profil Žlté bicykle

Uverejnila: ZVČ

Hore
QUARK
Prechod VK na VND - leto
fotografická súťaž TVT 2019
Noc výskumníkov 2019
kúpa časopisov jún 2016
Atmosféra počas TVT 2018
TVT 2019
Publikácie Veda v CENTRE
výtvarná súťaž TVT 2019
Aurelium - centrum vedy
Vedec roka 2018
TVT 2018 články
TAG Zaujímavosti vo vede
TAG Centrum vedy
TAG Mládež
TAG QUARK
TAG Ženy vo vede
TAG Spektrum vedy
TAG Slovenská veda
TAG História
TAG Rozhovor
TAG Publikácia
banner záhrady
Zaujímavosti vo vede
Alzheimerovu chorobu objavili v roku 1906 a pojem sa po prvý raz objavil v literatúre v roku 1910.
Zistite viac