Nový výskum s 1300 Slovenkami a Slovákmi preukázal, že medzi učením sa zo vzťahov a celkovým sklonom k zmene existuje silný vzťah.

Partnerské vzťahy sú pre dospievajúcich a dospelých ľudí najväčším motivátorom pozitívnej zmeny. Ilustračný obrázok. Zdroj: iStockphoto.com
O máji sa hovorí ako o mesiaci a čase lásky. Príchod mája symbolizuje zmenu či nové začiatky spojené s láskou a rodinou. Podľa poznatkov psychológie dochádza k pozitívnym zmenám u ľudí často práve vďaka ich partnerským vzťahom. Tím výskumníčok a výskumníkov zo Slovenskej akadémie vied (SAV) a z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach prichádza s novým výskumom vysvetľujúcim tento proces.
„Partnerské a intímne vzťahy sú podľa zistení vyplývajúcich z nášho výskumného projektu najviac formatívnymi skúsenosťami u dospelých ľudí. Sú príležitosťou na rozvoj viacerých zručností,“ hovorí Nikola Kallová, vedúca projektu, výskumníčka Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.
Zo vzťahov sa vieme veľa naučiť o sebe
Participanti jej výskumov spomínali romantické zážitky za posledných 5 rokov ako tie, ktoré ich najviac zmenili, či tie, z ktorých sa najviac naučili. Z výskumu SAV poznáme tri základné typy učenia zo vzťahov. Prvým je rozvoj v oblasti osobnej identity. Jednotlivci sa učia zodpovedať si otázky Kto som? alebo Kým chcem byť? Takisto sa vo svojich očiach stávajú lepším človekom a učia sa rozoznávať svoje slabé stránky. K tomuto typu rozvoja môže dochádzať po bolestivom zážitku spojenom s rozchodom. V takých chvíľach sa jednotlivci nanovo definujú, spoznávajú a znovu nadobúdajú sebaúctu.
„Druhým typom učenia zo vzťahov je tréning vzťahových zručností. Často k nemu dochádza snahou o udržiavanie existujúceho vzťahu. Ide o schopnosť byť vo vzťahu a byť dobrým partnerom. Spadá sem zdokonaľovanie schopnosti komunikovať či počúvať, ale napríklad aj riešiť konflikty efektívne,“ uvádza vedkyňa.

Objímajúca sa dvojica. Zdroj: iStockphoto.com
Poslednou, čiže treťou, skupinou pozitívnych zmien, ktoré si zo vzťahov možno odniesť, sú lepšie partnerské rozhodnutia. Patrí sem schopnosť nastaviť si vo vzťahoch hranice a brániť sa voči netolerovateľnému správaniu. Stáva sa tak napríklad ponaučením sa z negatívnych partnerských skúseností. Podobne môžu ľudia získať presnejšiu predstavu o varovných signáloch a neželanom type partnerstiev, ktorým sa chcú vyhnúť. Naučiť sa možno aj správne načasovať začiatok nového vzťahu a lepšie sa naň pripraviť.
„Z výskumov SAV a zahraničných tímov vyplýva, že vďaka romantickým vzťahom sa stávame nielen lepším človekom, ale aj lepšími partnerkami a partnermi. Háčik je ale v tom, že schopnosť odnášať si zo vzťahov pozitívny efekt nie je u každého rovnaká,“ uvádza Nikola Kallová.
Vzťahy ako motivátor pozitívnej zmeny
Zmena v dôsledku vzťahov a zmena vo všeobecnosti môže u ľudí spôsobiť protichodné reakcie. Na jednej strane sú ľudia, ktorí na zmenu reagujú pozitívne. Ide o jednotlivcov s vysokou schopnosťou prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam a situáciám. Vo výskume sú označovaní ako psychologicky a kognitívne flexibilní. Na druhej strane sú ľudia, ktorí preferujú stálosť, a to aj vo vlastných názoroch a vo vlastnom správaní. Títo ľudia sa vyhýbajú zmenám, pretože so sebou nesú neistotu a nepredvídateľnosť. Vo výskume sú nazývaní ako kognitívne rigidní.
„Náš nový výskum s 1300 Slovenkami a Slovákmi teraz preukázal, že medzi učením sa zo vzťahov a celkovým sklonom k zmene existuje silný vzťah,“ uvádza výskumníčka. Pozitívnemu efektu zo vzťahov sa viac tešia ľudia, ktorí majú pozitívnu orientáciu k zmene celkovo, teda flexibilní jednotlivci. Jednotlivci, ktorí sú menej flexibilní, sa zo svojich vzťahov učia menej.
Partnerské vzťahy sú pre dospievajúcich a dospelých ľudí najvyššou psychologickou potrebou, preto sú najväčším motivátorom pozitívnej zmeny. Z výskumu SAV je teraz zrejmé, že mať vzťah na takýto rozvoj zo vzťahu nestačí. Dôležitou zložkou učenia sa zo vzťahov je schopnosť využiť formatívny aspekt vzťahu vo svoj prospech, a teda byť voči zmene celkovo pozitívne nastavený.
Zdroj: TS SAV
(zh)