Preskočiť na obsah Preskočiť na pätu (NCP VaT)
VEDA NA DOSAH – váš zdroj informácií o slovenskej vede

Na medzinárodnej súťaži v Bruseli ocenili najlepšie študentské firmy roka 2017

Marta Bartošovičová

Belgický kráľ Filip I. so študentmi

Medzinárodnú súťaž Company of the Year 2017 (Najlepšia študentská firma roka 2017) absolvovalo vyše  200 študentov z 36 krajín. Najlepší podnikateľský nápad zo Slovenska predstavili študenti z košického gymnázia. Súťaž sa konala v dňoch 11. a 12. júla 2017 v Bruseli za účasti belgického kráľa Filipa I. a eurokomisárov Marianne Thyssen a Tibora Navracsicsa.

O udelení cien rozhodovala medzinárodná porota, ktorej predsedal Nikolaas Tahon, generálny partner Deloitte Accountancy a člen Executive Committee Belgium. Členmi poroty boli zástupcovia významných medzinárodných spoločností, akými sú AT&T, AXA, Citi Foundation, Facebook, FedEx, Manpower Group a MetLife Foundation. Porota hodnotila študentské firmy na základe písomných podkladov a viacerých prezentácií. Podklady tvoril podnikateľský plán a výročná správa. Prezentácie obsahovali súkromné panelové interview, ústnu prezentáciu pred publikom a interview v predajnom stánku.

Hlavná cena za riešenie biologického odpadu 

Víťazom hlavnej ceny a titulu Najlepšia študentská firma roka 2017 sa stala JA Firma FESTERA z Estónska, ktorá na trh prináša revolučnú novinku – biobox pre domácnosti. Biobox vyrobí z biologického odpadu v priebehu niekoľkých týždňov humus na hnojenie pôdy.

Víťaz súťaže JA Firma FESTERA z Estónska

Okrem hlavnej ceny bolo udelených aj osem cien partnerských organizácií súťaže a cena The Alumni Leadership Award jednotlivcom za najlepšie líderské schopnosti a podporu poslania organizácie Junior Achievement (JA).

Účasť slovenských študentov

Na medzinárodnej súťaži Company of the Year 2017 (Najlepšia študentská firma roka 2017) Slovensko reprezentovali študenti Gymnázia na Poštovej ulici v Košiciach. Mladí košickí podnikatelia – Viktória Jacková, Zuzana Tokarčíková, Lukáš Tabák a Tomáš Peľak – predstavili originálny produkt, a to kávu na jedenie. Pod vedením pani učiteľky Evy Wolfovej vytvorili jedinečnú kávovú zmes – CoRE, coffee ready to eat. 

Košickí študenti na medzinárodnej súťaži Company of the Year 2017 v Bruseli

Kávu na jedenie ponúka JA Firma Assum 

Tento originálny produkt s rôznymi príchuťami (natural, kokos a karamel atď.) vyvíjali od začiatku školského roka 2016/2017. Kávu na jedenie predávajú v e-shope a vo vybraných košických kaviarňach. Po rôznych ochutnávkach ju predstavili i na celoslovenskej študentskej súťaži JA Veľtrh podnikateľských talentov 2017, ktorý sa konal v apríli v Košiciach za účasti takmer 50 JA Firiem. Získali tam viaceré ocenenia. Po víťazstve v TOP Finále JA Firiem v máji v Bratislave, sa JA Firma Assum prebojovala do medzinárodného finále v Bruseli.  

Podľa slov prezidenta študentskej firmy Assum Lukáša Tabáka „je to káva v tuhej forme, ktorá šetrí čas a peniaze. Náš produkt je určený ľuďom, ktorí si nestihnú vypiť svoju šálku kávy, ale potrebujú rýchlo doplniť dávku energie.“

Pozitívny dojem

Študentov z Košíc sprevádzal na súťaži v Bruseli programový riaditeľ JA Slovensko Peter Kalčevský, ktorý k slovenskej účasti povedal: „Môžeme byť hrdí na tohtoročnú JA Firmu Assum, ktorá sa medzi ostatnými konkurenčnými firmami nestratila a zanechala v návštevníkoch ich predajného stánku pozitívny dojem. Ich zaujímavý nápad – káva na jedenie – zaujal každého, kto má rád kávu, no nie vždy si ju môže dopriať v jej klasickej podobe. Porota ocenila ich prezentačné zručnosti a tímového ducha počas prezentácie.”  

Študenti si zakladajú študentské firmy vo vzdelávacom programe JA Aplikovaná ekonómia. Tento najstarší vzdelávací program siete JA (Junior Achievement) vznikol v roku 1919 a ročne ho absolvuje vyše 300 000 študentov v takmer 40 krajinách Európy. JA Aplikovaná ekonómia používa moderné metódy vzdelávania a výchovy praktickým interaktívnym zážitkovým spôsobom tzv. learning-by-doing. Program pozostáva z troch základných pilierov – teória, JA Firma, konzultant, ktoré môžu byť doplnené ďalšími krátkodobými vzdelávacími programami.

Generálny riaditeľ JA Slovensko Adam Šepetka v tejto súvislosti uviedol: „Študentská firma, alebo ako ju na Slovensku poznáme pod názvom JA Firma, je jedna z najlepšie rozvinutých koncepcií podnikateľského vzdelávania na svete. Dôvodom úspechu tohto vzdelávania je, že neprebieha izolovane od vonkajšieho sveta školy a vyžaduje si partnerskú spoluprácu s externými organizáciami. Výsledkom takejto spolupráce je reálna skúsenosť žiakov a dokonalé prepojenie teórie s praxou. Je mi však ľúto, že JA Firma stále nie je prirodzenou súčasťou našich školských vzdelávacích programov, ako je to v iných krajinách, kde vidia prínos v rozvoji podnikateľských kompetencií u svojich žiakov. Je to lacný a preventívny nástroj na riešenie nezamestnanosti mladých ľudí.“

Skúsenosťou k úspechu

JA Slovensko, n. o. je nezisková vzdelávacia organizácia, ktorá už 25 rokov realizuje na školách ucelenú koncepciu nadštandardného zážitkového vzdelávania. Formuje podnikateľské myslenie a finančnú gramotnosť mladých ľudí a ponúka preventívne riešenia pre ich zamestnanosť. V spolupráci so školami vytvára priaznivé a stimulujúce prostredie pre rozvoj osobných kompetencií študentov a učiteľov v rámci podnikateľského vzdelávania.

Školy sa môžu zapojiť do vzdelávacích programov JA Slovensko prostredníctvom online registrácie na webovej stránke www.jaslovensko.sk/vzdelavanie ucitelov  

 

Informácie poskytla Gréta Balátová, programová manažérka JA Slovensko

Spracovala a uverejnila: Marta Bartošovičová, NCP VaT pri CVTI SR

Zdroj foto: JA Slovensko, n. o. a Twitter.com JA Europe

CENTRUM VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky