Lipidové ostrovčeky v jadrách buniek pomáhajú prepisu genetickej informácie

Výrez bunkovej štruktúry

Možno ešte niečo nové objaviť v bunkovom jadre? Napriek téme, ktoré sa zdá byť dobre preskúmaná, priniesla skupina Pavla Hozáka z Ústavu molekulárnej genetiky AV ČR nové informácie.

Základom výskumu českého vedca Pavla Hozáka je syntéza ribonukleovej kyseliny RNA, ktorá patrí k najdôležitejším zložkám v ľudskom organizme a zodpovedá za prečítanie genetického kódu, teda prevedenie informácie z DNA do štruktúry proteínov. Až doteraz platila učebnicová pravda, že na syntéze RNA sa podieľajú len rôzne proteíny a nukleové kyseliny.

Kľúčový význam lipidov

Českí vedci však teraz zistili, že na tomto životne dôležitom a nesmierne komplikovanom procese sa zásadným spôsobom podieľajú aj niektoré lipidy. Ich článok publikoval prestížny medzinárodný časopis Journal of Cell Science. Bádatelia v ňom opisujú nukleárne lipidové ostrovčeky, ktoré špičkové svetelné a elektrónové mikroskopy zobrazujú ako miniatúrne guľôčky. Tie majú priemer iba 40 až 100 nanometrov. Tieto vynikajúce mikroskopické technológie sa v Ústave molekulárnej genetiky dlhodobo rozvíjajú, aj vďaka projektu Czech-BioImaging.

bunková štruktúra

Na snímke bunková štruktúra

Na povrchu týchto malých lipidových guličiek sa zachytávajú proteíny, ktoré čítajú genetickú informáciu z DNA a produkujú RNA, ale tiež novo syntetizované molekuly RNA. Nukleárne lipidové ostrovčeky teda zrejme slúžia ako platformy, na ktorých sa selektívne a koordinovane zhromažďujú proteíny, ktoré zaisťujú komplikované procesy čítania DNA a syntézy RNA. Bádatelia z tímu Pavla Hozáka sa teraz snažia potvrdiť hypotézu, že tieto jadrové lipidové ostrovčeky zohrávajú aj niektoré ďalšie dôležité regulačné úlohy v základných procesoch bunkového jadra.

Informáciu spracovala Alice Horáčková, Odbor mediální komunikace Kanceláře AV ČR v spolupráci s Václavom Hořejším, Ústav molekulární genetiky AV ČR (06. 12. 2018)