Vesmír

25 augusta, 2015

Tento kvíz pre Vás pripravil Dušan Jedinák z Trnavskej univerzity.

Ktorá z planét Slnečnej sústavy sa otáča retrográdne (opačne) ?
Na Venuši, najjasnejšej planéte na oblohe, je deň (obeh okolo svojej osi) dlhší ako rok (obeh okolo Slnka). Akou rýchlosťou sa pohybuje Venuša okolo Slnka?
Mesiac sa otočí okolo Zeme za 27 dní 7 hodín 43 minút a 11,51 sekundy. Za jeden obeh okolo Zeme sa práve raz otočí okolo svojej osi. Mesiac je privrátený k Zemi stále iba jednou stranou. Takáto rotácia sa nazýva:
Na Mesiaci rozpoznávame tmavšie miesta, ktoré nazývame moria. Sú to rozsiahle hladké plochy stuhnutej lávy posiate drobnými krátermi. Ako sa volá najväčšie mesačné more s priemerom asi 1 100 km?
Zem je jedinou známou planétou, ktorej povrch pokrýva také veľké množstvo vody. Koľko percent z povrchu Zeme zaberá voda?
Koľko percent kyslíka obsahuje pozemská atmosféra?
Aká je najdlhšia možná doba úplného zatmenia Slnka pozorovateľného zo Zeme?
Kedy bude možne z územia Slovenska pozorovať najbližšie úplné zatmenie Slnka (otázku pokladáme v roku 2015)?
Ako sa vola súmrak, keď je Slnko pod obzorom menej ako 6 stupňov?
Hubblov vesmírny ďalekohľad je roboticky teleskop (13,2 m x 4,2 m; 11 000 kg) umiestnený na vonkajšom okraji atmosféry Zeme vo výške asi 600 km. V ktorom roku ho umiestnili na obežnú dráhu?
Hubblov teleskop už niekoľkokrát zreparovali a doplnili novými prístrojmi. Servisná misia pracovala na ňom aj v máji 2009. Ako sa vola raketoplán, ktorý umožnil túto opravu ďalekohľadu v kozme?