Kométu NEOWISE vidno v týchto dňoch najlepšie

14. júl. 2020 • Fyzikálne vedy

Kométu NEOWISE vidno v týchto dňoch najlepšie

Pohľad na kométu NEOWISE z lodenice v Komárne. Autor: Marián Zelenák, CVTI SR.

Ak ste si kométu C/2020 F3 (NEOWISE) ešte nestihli pozrieť, stále máte šancu. Voľným okom bude viditeľná približne do polovice augusta.

Všetci o nej hovoria, nie všetci ju však videli. „Kométa NEOWISE je na veľmi výstrednej eliptickej dráhe, najbližšie prejde popri Slnku až o približne 7 tisíc rokov. Je na takzvanej retrográdnej dráhe, teda obieha okolo Slnka opačne ako všetky planéty,“ hovorí docent Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

Astronóm ďalej vysvetľuje, že kométu vedci objavili 27. marca 2020 vesmírnym ďalekohľadom NEOWISE (Nový projekt Wide-field Infrared Survey Explorer na vyhľadávanie komét a asteroidov) kozmickej agentúry NASA. Perihéliom (najbližší bod jej dráhy k Slnku) prešla 3. júla 2020 vo vzdialenosti len 0,29 astronomickej jednotky, teda bližšie ako planéta Merkúr.

Kométa nad nami „visí“ celú noc

„Zo Slovenska je najlepšie pozorovateľná práve v týchto dňoch, keď je nad obzorom celú noc. Možno ju nájsť pod Veľkým vozom smerom k súhvezdiu Povozníka s jasnou hviezdou Capellou. Večer je nad severozápadným obzorom, okolo polnoci nízko nad severným obzorom a pred svitaním nad severovýchodným obzorom,“ vysvetľuje docent Ján Svoreň.

Dodáva, že koncom júla bude viditeľná večer po západe slnka a zapadať bude o polnoci. „Voľným okom vidno len svetlú škvrnu s náznakom chvosta, ale už v malom ďalekohľade sa objaví pekný zakrivený chvost tvorený prachovými časticami unikajúcimi z kometárneho jadra.“ Samozrejme, pozorovať ju bude možné aj naďalej. Od druhej polovice augusta však divákom nebudú stačiť oči, ale budú potrebovať aspoň stredne veľký ďalekohľad.

Kométa NEOWISE. Autor: Marián Zelenák, CVTI SR