Jupiter sa snaží dobehnúť Saturn. Kto závod na oblohe vyhrá?

Najväčšie priblíženie planét nastane 21.decembra 2020.

Ilustračný obrázok, Zdroj: iSTOCK

Jupiter, ktorý je od Slnka vzdialený 5,2 astronomických jednotiek (teda 5,2 krát ďalej ako Zem od Slnka) obehne okolo Slnka raz za 11,9 roka. Saturn sa pohybuje vo vzdialenosti 9,5 astronomických jednotiek raz za 29,5 roka.Ich rozdielnu rýchlosť obehu okolo Slnka si môžete počas najbližších dní overiť vlastnými očami.

„Tieto dve planéty sú viditeľné v týchto dňoch na večernej oblohe nízko nad juhozápadným obzorom. Na priloženej mapke celej oblohy ich môžete vidieť večer po západe Slnka na hranici súhvezdí Strelca a Kozorožca,“ povedal Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

Stred novembra 2020 – večerná obloha, Zdroj: SAV

Obidve planéty sa pohybujú na oblohe doľava, Jupiter však rýchlejšie ako Saturn.

„Ak ich budete sledovať niekoľko večerov, zistíte, že vzdialenosť medzi nimi sa zmenšuje. Ich najväčšie priblíženie (konjunkcia) nastane 21. decembra 2020 bezprostredne po západe Slnka, keď budú na oblohe vzdialené len šesť uhlových minút (približne 1/5 priemeru mesačného disku). Konjunkcie Jupitera a Saturna sa opakujú približne po 20 rokoch,“ vysvetlil Ján Svoreň.

Jupiter a Saturn 16. novembra 2020, Zdroj: SAV

Tohtoročná tesná konjunkcia je však podľa astronóma vzácny jav, keďže posledné takéto tesné priblíženie týchto dvoch planét nastalo v roku 1623 a znovu sa vyskytne až v roku 2080.

Jupiter a Saturn 21. decembra 2020 (znázornené jedným bielym krúžkom), Zdroj: SAV

„Po 21. decembri si planéty pozície vymenia, Jupiter bude vľavo a Saturn stále ďalej vpravo. Ak chcete túto udalosť sledovať, treba si nájsť čas do konca decembra. Neskôr v januári už budú obidve planéty zapadať rýchlo po západe Slnka a vo večernom súmraku budú zle pozorovateľné,“ dodal astronóm.

Zdroj: Tlačová správa SAV