Čo nájdete v Quarku 6/2020

Ilustračný obrázok: Quark 6/2020, Zdroj: Quark

Hlavná téma júnového čísla Quarku vás zavedie do tajuplného sveta minerálov a ich postupného vývoja.

Evolúcia minerálov

Minerály, podobne ako živé organizmy, prešli evolúciou, počas ktorej rástla ich druhová diverzita a komplexnosť v tesnej interakcii s endogénnymi a exogénnymi geologickými procesmi, ako aj s vyvíjajúcou sa hydrosférou, atmosférou a biosférou. Nárast počtu minerálov a ich evolúcia v čase nebola kontinuálna, ale prebiehala v nepravidelných skokoch, najmä v závislosti od geologických a biologických faktorov.

Minerály sú základným stavebným materiálom našej Zeme, ako aj planét, ich mesiacov, malých planetárnych telies, komét aj meteoritov, teda všetkých tuhých látok vo vesmíre.

Minerály možno definovať ako prírodné tuhé látky – chemické zlúčeniny alebo prvky, ktoré majú pravidelnú vnútornú štruktúru a navonok sa môžu vyskytovať v podobe viac alebo menej dokonalých kryštálov či ich agregátov.

V súčasnosti evidujeme približne 5 600 druhov minerálov, ktoré sú oficiálne uznané Komisiou pre nové minerály, nomenklatúru a klasifikáciu v rámci Medzinárodnej mineralogickej asociácie. Uvedený počet minerálnych druhov však nie je určite konečný, pretože vedci každý rok opíšu približne 100 nových minerálov.

Profesor Pavol Uher z Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave v článku približuje najstaršie a najznámejšie minerály, ich druhovú rozmanitosť a evolúciu, ktorá sa začala systematicky skúmať len pred niečo vyše desiatimi rokmi.

Zázračný liek

Záujem ľudí o farmaceutický priemysel sa zvyšuje najmä v čase epidémií, resp. pandémií. Aj v súčasnosti sa od vedcov a následne farmaceutických spoločností s nádejou očakáva skorý vývoj vakcíny proti koronavírusu spôsobujúcemu ochorenie COVID-19. O tom, čo je vakcína, ako funguje, ako sa vyvíja a testuje, sme sa rozprávali s riaditeľom Centra vedecko-technických informácií SR prof. PharmDr. Jánom Kyselovičom, CSc.

Unikátny migrant

Medzi živočíchy so zaujímavým sfarbením a fantastickou kresbou najmä na krídlach patria predovšetkým motýle. Jedným z nich je aj lišaj oleandrový (Daphnis nerii), ktorého pre jeho neobvyklú kresbu mnohí pokladajú za najkrajšieho motýľa na našej planéte.

Život v zemedrapoch

Jedným zo symbolov urbanizmu minulého storočia bol mrakodrap. Stavať do výšky sa však nedá donekonečna. Opak mrakodrapu, zemedrap, môže vyriešiť dopyt po živote v centrách veľkých miest, ale môže nám aj pomôcť prežiť klimatickú zmenu.

Geologická mapa Mesiaca, Jedlo datuje keramiku, Smädná koala, Vesmírne pavúčie oko, Kremík emitujúci svetlo, Hluk určuje smer, S výbuchmi do vesmíru, Riasa z Ostravy, Pokles diverzity rastlín, Záhada putovania, Na Marse tiekli rieky, Efektívny umelý list je výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Samozrejme, aj v júnovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky riešením zaujímavých úloh.

Výber článkov júnového čísla časopisu Quark

Einstein sa nemýlil

Vedcom sa pri pozorovaní dráhy hviezdy obiehajúcej okolo supermasívnej čiernej diery v centre našej Galaxie podarilo potvrdiť efekt predpovedaný Einsteinovou všeobecnou teóriou relativity.

Najpravdepodobnejší pôvod

Na základe súčasných poznatkov sú renomovaní virológovia sveta presvedčení o tom, že SARS-CoV-2 je prírodného pôvodu a vznikol bez úmyselného zásahu človeka.

Útok na obličky

Mnohí chorí s ťažkým priebehom COVID-19 neumierajú na zápal pľúc, ale na systémové zlyhanie srdca a ďalších orgánov, napríklad obličiek.

Nový typ pulzujúcich hviezd

V minulosti boli teoreticky predpovedané hviezdy, ktoré pulzujú len na jednej časti svojho povrchu. Až dva nedávne objavy však potvrdili existenciu prvého príkladu jednostranného pulzátora.

Liečivé huby

Ešte nedávno prevládal názor, že huby nemajú žiadnu výživovú hodnotu a ako potravina sú pre človeka bezcenné. No ich liečivé účinky sú známe odpradávna.

Dominanty európskej metropoly

Atómium a Planetárium – svojím zameraním veľmi rozdielne špecializované pracoviská. Obe sa však nachádzajú v rekreačno-oddychovej a zábavnej štvrti belgického hlavného mesta Brusel.

Magnetizmus Slnka

Žiarenie, častice a magnetické pole vyvrhnuté pri slnečných erupciách môžu vyradiť z činnosti naše satelity, navigačné systémy, telekomunikácie, ropovody aj plynovody. Čo je zdrojom slnečných erupcií?

Plávajúce hotely

Najväčšie výletné lode pojmú viac ľudí, ako majú mnohé slovenské mestá, a uprostred mora ponúkajú prostredie veľkomesta plného atrakcií.

Nebezpečenstvá pred narodením

Pre zdravie človeka je nevyhnutný bezproblémový priebeh tehotenstva, pretože počas neho je telesný vývin najrýchlejší.

Dobrovoľná izolácia

Najväčší rozdiel medzi izoláciou spôsobenou novým koronavírusom a tou, ktorú zažívajú astronauti počas simulovaných misií, je okrem dobrovoľnosti ten, že astronauti nevychádzajú von takmer vôbec.

Šťastie v nešťastí

Pri páde z výšky 15 metrov nám už hrozí smrť, nad 25 metrov je to takmer istota. Ako je teda možné, že sa dá prežiť aj pád z výšky desiatich kilometrov?

Spoločná minulosť prapredkov

Človek vzpriamený, priamy predok človeka rozumného, žil v Afrike skôr, ako sa myslelo. A popri ňom žili členovia dvoch rodov predľudí. Z jedného z nich sa zrejme vyvinul.

Nové vydanie časopisu Quark nájdete v novinových stánkoch od 1. júna 2020. Želáte si dostávať časopis každý mesiac priamo do svojej poštovej schránky? Objednajte si zvýhodnené predplatné na: www.quark.sk/predplatne/.

Zdroj: Quark