Čo nájdete v májovom Quarku 2018

časopis QUARK – máj 2018

Hlavnou témou májového čísla Quarku sú parky a záhrady. Záhrady mali väčšinou charakter súkromného exteriérového priestoru pri panských sídlach, kým parky a iné prvky verejnej zelene boli už pri svojom založení určené širokej verejnosti. História záhradnej kultúry siaha až do starovekého Egypta, Perzskej ríše, Grécka a Ríma.

Nástup novej éry. Rozvoj umelej inteligencie bol jednou z hlavných tém vlaňajších správ z oblasti technológií. Videli sme, ako sa algoritmy učia hrať hru Go bez ľudskej pomoci, Elon Musk a Mark Zuckerberg sa sporili o kladoch a záporoch umelej inteligencie pre ľudstvo, Rusko a Čína vyhlásili, že umelá inteligencia je ich najvyššia priorita. Všetko nasvedčuje tomu, že sa začína nová éra.

Nie je ryba ako ryba. Rybári vysedávajú pri vode a často snívajú sen o zlatej rybke. Šanca na jeho splnenie je mizivá. To, že by v rybárskych sieťach v budúcnosti mohla uviaznuť ryba, ktorá síce bude vyzerať ako ryba, ale nebude živým organizmom, je reálnejšie.

Lietanie bez krídel. História lietajúcich tanierov sa začala písať na Yalovej Univerzite v USA na začiatku 20. storočia. Najprv si študenti v čase voľna hádzali hliníkové taniere obrátené hore dnom. K masovému rozšíreniu lietajúcich tanierov začiatkom 50. rokov prispel nápad vyrobiť ich z dostupnejšieho materiálu – z plastu. Plastové taniere umožnili zrod športu frisbee.

Krvný tlak v smartfóne, štvoroký jašter, praskajúce bubliny, modré okná, plasty z CO2, putujúce roztoče, toxický pach na šváby, recyklovateľná e-koža, to je len malý výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. O internete budúcnosti a o zákazníkoch na mieru sa dočítate na stránkach, ktoré sú venujú novinkám z oblasti IT technológií. Novými objavmi – takmer ako na bežiacom páse – sa v posledných rokoch prezentuje astronómia. Jedným z nich je aj objav hviezdy S0-2 obiehajúcej blízko superhmotnej čiernej diery v centre našej Galaxie. Vďaka nemu astronómovia pripravujú ďalší test Einsteinovej všeobecnej teórie relativity. Významný objav sa podaril aj slovenským vedcom. Popísali doteraz neznámu mutáciu vrodenej poruchy fibrinogénu patriacu medzi vzácne poruchy zrážania krvi. O novom objave hovoríme s MUDr. Tomášom Šimurdom z Kliniky hematológie a transfuziológie Jesseniovej lekárskej fakulty v Martine Univerzity Komenského. Oddych od prísne vedeckých tém poskytujú články venujúce sa prírode. Na prechádzky v prebúdzajúcej sa prírode inšpiruje článok o kvitnúcej jari v Malej Fatre, alebo článok o našich užovkách, lebo aj hady do našej prírody patria. K prírode majú blízko aj potraviny. V májovom čísle Quarku sa viac dozviete o jedlách, ktoré si možno pripraviť z ovsa. V pravidelnej rubrike, v ktorej odpovedáme na otázky súvisiace s vedou a s najnovšími poznatkami a využívaním techniky, sa snažíme nájsť odpoveď na otázku ako ovplyvňujú najnovšie mobilné technológie s dotykovou obrazovkou vývoj batoľat. V rubrike o doprave sa venujeme automobilovým exotom, ktoré vývojári predstavili na nedávnom autosalóne v Ženeve. K inováciám súvisiacim s dopravou patrí aj vývoj najväčšieho prúdového motora na svete. Pozoruhodnými stavbami sú veľké skleníky, ktoré vznikajú vďaka špeciálnym plastom a umožňujú Európanom zoznámiť sa s rastlinami a zvieratami z teplejších klimatických pásiem. Fosílie anatomicky moderných ľudí odhaľujú priebeh evolúcie k aktuálnemu tvaru mozgu. Ide o najnovšie poznatky, ku ktorým dospeli paleoantropológovia a neurobiológovia. Článok o talianskom prírodovedcovi, ktorý pôsobil na Slovensku pred 250 rokmi určite zaujme čitateľov, ktorým je blízka téma histórie vedy. A samozrejme aj v májovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých  matematických úlohách.

Výber článkov v májovom čísle časopisu Quark:

Aké časy, taký park

Medzi najvýznamnejšie diela krajinnej architektúry patria záhrady a parky. História záhradnej kultúry siaha až do starovekého Egypta, Perzskej ríše, Grécka a Ríma.

Ilustračné foto: parky a záhrady /Pixabay.com/

Zákazník na mieru

Vyhľadávače sú nielen jedným z hlavných kanálov privádzajúcich zákazníkov k predajcom, ale aj skvelým nástrojom pomáhajúcim sledovať zákazníkove potreby a priania.

Internet budúcnosti

Blockchainová technológia vznikla ako bezpečnostný mechanizmus pre bitcoin. Podľa odborníkov je to technológia, ktorá nás bude spájať bližšie, než nás spojil internet ako taký.

Nástup novej éry

Umelá inteligencia sa v roku 2017 stala súčasťou nášho každodenného života i verejnej diskusie. Vývojári sa usilujú prepožičať počítačom ľudské myslenie a uvažovanie.

Zrážanie máme v krvi

Rozhovor s MUDr. Tomášom Šimurdom, ktorý spolu s ďalšími výskumníkmi popísal doteraz neznámu mutáciu vrodenej poruchy fibrinogénu patriacu medzi vzácne poruchy zrážania krvi.

Ďalší test teórie relativity

Astronómovia sa pripravujú na ďalší test Einsteinovej všeobecnej teórie relativity vďaka objavu hviezdy S0-2 obiehajúcej blízko superhmotnej čiernej diery v centre našej Galaxie.

Kvitnúca jar v Malej Fatre

Prechádzka či túra v Malej Fatre v jarnom období, keď sú zakvitnuté lesné prieseky, tiesňavy, rokliny, podhorské lúky či hole, zanecháva nezabudnuteľný zážitok.

Horec jarný    je pomerne nízka bylina vyskytujúca sa na stredne vlhkých trávnatých nízkostebelných lúkach a horských skalnatých stráňach. V Malej Fatre sa vo vyšších nadmorských výškach vyskytuje pomerne často; foto: RNDr. Miroslav Kulfan, CSc.

Nie je ryba ako ryba

Ryby sa pohybujú elegantne, rýchlo, ticho a efektívne. Aj preto sa vedci snažia vyvinúť roboty poháňané a pohybujúce sa vo vode spôsobom, ktorý je vlastný rybám.

Neškodia, ale…

Odpovedáme čitateľom, ktorí sa pýtajú, či u batoliat poskytuje skorý kontakt s technológiami s dotykovou obrazovkou benefity pre ich rozvoj alebo, naopak, má skôr negatívny efekt.

Automobilové exoty

Predstavujeme niektoré superšportové autá či koncepčné vozidlá vyvíjané v rámci inovatívnych štúdií automobiliek. Mnohé z nich mali premiéru na autosalóne v Ženeve.

Autonómne vozidlo s guľometom

Americká armáda vyzbrojila robotické auto Humvee guľometom, aby zistila, či toto autonómne vozidlo dokáže presne zasahovať ciele diaľkovo ovládanou zbraňou.

Vzorky trópov v Európe

Vďaka najmodernejšej technike môžu obyvatelia Európy obdivovať zvieratá aj rastliny z horúcich klimatických pásem vo veľkých krytých areáloch – tropických parkoch.

Lietanie bez krídel

Plastové taniere umožnili zrod športu – frisbee, ktorý čoraz viac sprevádza človeka počas voľnočasových aktivít v parkoch, na plážach a v športových halách.

Evolúcia mozgu

Fosílie anatomicky moderných ľudí druhu Homo sapiens odhaľujú priebeh evolúcie vývoja mozgu. Skúmajú ich paleoantropológovia, neurobiológovia aj vedci zo sociálnych vied.

Postavme si dom

Ak každá tehla domu, ktorý chceme stavať, bude z jedného prvku Mendelejevovej periodickej tabuľky chemických prvkov, budeme potrebovať 118 tehál. Kde ich v našom okolí nájdeme?

Taliansky prírodovedec na Slovensku

Pred 230 rokmi zomrel taliansko-rakúsky vedec Giovanni Antonio Scopoli, ktorý pôsobil aj na Slovensku. Bol to prírodovedec svetového mena, obohatil aj slovenskú entomológiu.

Autor: Redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark; Pixabay.com; RNDr. Miroslav Kulfan, CSc.

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 05/2018), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.