Čo nájdete v júnovom Quarku 2018

časopis QUARK – jún 2018

Hlavnou témou júnového čísla Quarku je skúmanie mozgu. Vďaka technológiám sa život úžasným spôsobom začína zjednodušovať. Možno nie je ďaleko deň, keď si len na niečo pomyslíme a technika za nás napíše mail či zapne klimatizáciu.

Na to, aby sme zvládli ovládanie elektroniky mysľou, je potrebná istá úroveň pochopenia fungovania ľudského mozgu. Dnešné technológie a výkonné počítače už umožňujú skúmať mozog podrobne, doslova čítať myšlienky v reálnom čase. Cieľ – mapovať ľudský mozog v reálnom čase – si zvolili výskumníci z Princetonskej univerzity v spolupráci s Intelom.

Ako sa hráme s DNA. Podľa renomovaných futurológov má byť 21. storočie storočím biotechnológie. Nielen o perspektívach vedy sme sa rozprávali s generálnym riaditeľom Centra vedecko-technických informácií SR a molekulárnym biológom prof. RNDr. Jánom Turňom, CSc.

Kam miznú obyčajné vrabce? Vo všeobecnosti ľudia vnímajú vrabce v negatívnom svetle. Keď sa povie vrabec, mnohí si v mysli predstavia obrázky kŕdľa vrabcov hodujúcich niekde v poli na obilí alebo zobkajúcich si z válova na dvore. Na úsvite tretieho milénia sa, žiaľ, obrázky kŕdľov vrabcov poletujúcich pomedzi domčeky na dedine alebo na námestiach väčších obydlí stávajú zriedkavosťou.

vrabce

Fyzika romantiky aj keď žijeme v ére technických vymožeností a moderné technológie začínajú čoraz silnejšie ovplyvňovať náš životný štýl, sú chvíle, keď aj homo technicus prepadne romantickej nálade. Neraz mu stačí vidieť krásny západ Slnka.

Robot ako úhor, Masová obeta detí, Nečinnosť zabíja, Mozgová chirurgia v neolite, Divotvorná pinzeta, to je len malý výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Hračky pre agenta 007, to je téma, ktorá prináša prehľad najnovších technologických noviniek, ktoré by iste rád využil aj známy britský filmový tajný agent James Bond. V bankách sa zosmartieva – aj tak by sa dal nazvať nástup nových platobných technológií v bankách. Klientom bánk by mali umožniť pohodlnejšie platby, podnikateľom jednoduchšiu správu ich financií. Astronómovia posúvajú hranice vesmíru, nedávno zverejnili správu, že objavili novú najvzdialenejšiu osamelú hviezdu. Pomohla im náhoda. Čo robí pavúka pavúkom? Asi najlepšie tieto osemnohé tvory charakterizuje ich schopnosť tkať siete. Blíži sa leto a s ním aj kúpanie na kúpaliskách, v jazerách a umelých vodných nádržiach. Prinášame vám informáciu o tom ako sa posudzuje kvalita ich vôd. V pravidelnej rubrike o doprave sa pred prázdninami dočítate o tom ako sa vyvíja svetová letecká doprava. V spektre technických noviniek sa dočítate o malých modulárnych jadrových reaktoroch, o tom ako možno lepšie identifikovať zhubný nádor v prsníku a tiež o zaujímavom planetáriu, ktoré sa začína stavať v Nórsku. Sochy môžu byť aj umením, ktoré nás často provokuje, spochybňuje naše presvedčenie, mení naše predsudky a niekedy aj koncepty toho, čo považujeme za možné. Takéto atribúty majú aj aktuálne najväčšie sochy sveta. Tím študentov, ktorí si dali názov Ostrov zo Strednej odbornej školy v Košiciach zvíťazil v medzinárodných 24-hodinových pretekoch vodíkových áut v Chemnitzi. Predstavuje vodíkový pohon budúcnosť automobilizmu? Metóda výroby rôznych predmetov pomocou 3D tlače zažíva obrovský rozmach. S novým unikátnym materiálom vhodným pre 3D tlač prichádzajú na trh aj slovenskí vedci. Nové výskumy vo východnej a južnej Afrike ukázali, že sopečný supervýbuch sopky Toba pred asi 74-tisíc rokmi nevyvolal na čiernom kontinente, v kolíske ľudského rodu Homo i druhu Homo sapiens (sapienti), kritické narušenie životného prostredia. Slovenský fyzik a polyhistor Ivan Branislav Zoch sa narodil pred 175 rokmi. Jeho život a práca môže byť inšpiráciou pre mnohých mladých vedcov. Samozrejme aj v júnovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých matematických úlohách.

Výber článkov v júnovom čísle časopisu Quark

Robot ako úhor

Robota podobného úhorom vyvinuli inžinieri a morskí biológovia na Kalifornskej univerzite v San Diegu a v Berkeley. Na pohyb vo vode využíva umelé svaly naplnené vodou.

Hlbšie k tajomstvám mozgu

Výskumníci z Princetonskej univerzity si v spolupráci s firmou Intel dali za cieľ zmapovať ľudský mozog v reálnom čase. Pomôže to ďalšiemu rozvoju umelej inteligencie.

mozog

Hračky pre agenta 007

Agent Q vďaka rýchlo sa rozvíjajúcim technológiám môže pre svojho kolegu legendárneho Jamesa Bonda pripravovať čoraz sofistikovanejšie hračky.

V bankách sa zosmartieva

V nasledujúcich piatich rokoch uvidíme vo svete bankových platieb viac zmien, než sme mohli zaregistrovať počas posledných piatich desaťročí.

Ako sa hráme s DNA

Podľa odborníkov má byť 21. storočie storočím biotechnológie. Nielen o perspektívach vedy sme sa rozprávali s generálnym riaditeľom CVTI SR a molekulárnym biológom prof. RNDr. Jánom Turňom, CSc.

prof. Ján Turňa

Najvzdialenejšia osamelá hviezda

Astronómovia objavili najvzdialenejšiu pozorovanú osamelú hviezdu. Nevidia ju ani najväčšie ďalekohľady na svete, vedci ju identifikovali vďaka tzv. gravitačnej šošovke.

Kam miznú obyčajné vrabce?

Vrabce posedávajúce v hlúčikoch na stromoch, kríkoch alebo na plotoch patrili v minulosti ku koloritu našich dedín i miest. Na úsvite tretieho milénia sa stali tieto obrázky zriedkavosťou.

Čo robí pavúka pavúkom?

Pavúky a niektoré ďalšie osemnohé článkonožce zo skupiny pavúkovcov patria medzi evolučne najúspešnejšie bezstavovce. Usídlili sa na súši a ostali verné životu pri zemi.

Kúpanie (ne)povolené

S nastávajúcou sezónou kúpania pribúdajú v redakcii otázky, ktoré by sa dali zhrnúť do jednej: Ako sa posudzuje, či je voda vhodná na kúpanie a čo musí spĺňať?

Najväčšie letiská sveta

Počty pasažierov leteckých spoločností neustále rastú. Cestovanie vzduchom je však rozdelené nerovnomerne a ukazujú to aj údaje o cestujúcich na najväčších letiskách sveta.

Modulárne jadrové reaktory

Už čoskoro by sa v jadrovej energetike mohla začať nová éra. Malé jadrové reaktory by mohli v budúcnosti vyrábať elektrinu a nahradiť veľké a technicky zložité jadrové elektrárne.

Sochy, ktoré neprehliadnete

Najvyššie sochy sveta stoja na viditeľných miestach, aby vynikla ich monumentálnosť. Sochy niektorých umelcov sú aj prostriedkom na vytváranie trikov, ktoré narúšajú logiku diváka.

Slovenská DNA v 3D tlači

3D tlač je technológia, ktorá vznikla v 80. rokoch 20. storočia ako technológia na výrobu modelov pre výrobu. Vďaka 3D tlači je možné tvoriť objekty priamo z digitálnych podkladov.

Zvládli dávnu katastrofu

Najnovšie výskumy ukazujú, že výbuchy supersopky Toba na Sumatre neboli pre náš druh až také smrtonosné, ako sa doteraz predpokladalo.

Fyzika romantiky

Západ Slnka sa začína v okamihu, keď sa Slnko dotkne horizontu, a končí sa, keď sa celkom stratí. Často ide o úkaz plný romantiky, je však dobré vedieť, čo je v skutočnosti západ Slnka.

Polyhistor a encyklopedista

V týchto dňoch uplynie 175 rokov od narodenia slovenského polyhistora, encyklopedistu a fyzika Ivana Branislava Zocha. Vydal aj prvú slovenskú učebnicu fyziky.

Autor: Redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark; doc. Ing. Miroslav Saniga, CSc.; Pixabay.com; CVTI SR

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 06/2018), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.