Čo nájdete v augustovom Quarku 2018

časopis QUARK – august 2018

Hlavnou témou augustového čísla Quarku je tma. Presnejšie svetelné znečistenie, ktoré sa stáva veľmi vážnym problémom súčasnej civilizácie. Na celom svete, v rozvinutých aj rozvíjajúcich sa krajinách, nočnú oblohu čoraz väčšmi zahlcuje umelé svetlo.

Biosféra sa po milióny rokov vyvíjala v prirodzenom striedaní svetla a tmy, je mu evolučne prispôsobená. Cez deň bolo svetlo, v noci tma. Situácia sa začala radikálnejšie meniť po vynáleze žiarovky. Nočná tma sa pomaličky strácala nielen z príbytkov a ulíc, ale aj z prírody. Ak chceme mať prirodzenú tmu, stačí zhasnúť. Problémom však je, že nielen u nás, ale aj vo svete sa už niekoľko desaťročí skutočne nezhaslo, ba svietime čoraz väčšmi a intenzívnejšie. Meníme si noc na deň, neuvedomujúc si závažné dôsledky nedostatku tmy, ktorej je čoraz menej. U nás už skutočnú, prirodzenú tmu nemáme a tak aj na Slovensku vznikli chránené územia tmy. Vo svete je takýchto tmavých území vyše stopäťdesiat, na Slovensku sa môžeme pýšiť troma. Nenájdeme ich však v oficiálnom zozname chránených území. V týchto troch prípadoch ide iba o určitú dohodu (memorandum) medzi organizáciami, ktorým aj na takejto ochrane prírody záleží (správy NP či CHKO, miestne samosprávy, fakulty, občianske združenia a podobne).

Ekologické plasty na dohľadnonoilen je označenie unikátneho bioplastu zo Slovenska, ktorý nezaťažuje prírodu. Ide o vynález kolektívu autorov z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave, ktorých vedie profesor Pavel Alexy. Podľa neho by sa masová výroba tohto ekologického plastu mohla začať už na budúci rok.

Top 10 roku 2018 – aj tento rok medzinárodná komisia vybrala spomedzi biologických druhov opísaných v minulom roku víťazov TOP 10. Členovia komisie rozhodovali na základe rôznych parametrov, no najdôležitejšie bolo poukázať na nepoznanú biodiverzitu Zeme. Ročne sa objaví približne 18 000 nových druhov, pričom milióny ešte zostávajú pre človeka neznáme.

Molekulové chameleóny – nie sme zvyknutí na rýchlu zmenu farby nejakého predmetu. To, že nám vybledli farby na tričku, si väčšinou všimneme až po niekoľkých mesiacoch. Existujú však molekuly, ktoré menia farbu na želanie, a preto ich môžeme označiť za molekulových chameleónov. Ak je fotochemická premena látky na inú formu vratná a sprevádza ju zmena farby, hovoríme o fenoméne fotochromizmu.

Zdravá káva, Obdivuhodní pútnici, Nepríjemný boľševník, Myšlienky čítajúci robot, Magnetický atrament na 3D tlač, Nanomateriálové maskovanie, Neviditeľný displej, Pruhy vraj zebru nechladia, to je len malý výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Moderné technológie sa zameriavajú na zdravotníctvo do takej miery, že už hovoríme o smart health – inteligentnej elektronike pre zdravý životný štýl, jeho výhody môžete využívať aj bez predpisu. Aby hra bola naj, závisí aj od voľby slúchadiel či náhlavnej súpravy. Odporúčame vám vyberať si ich podľa recenzií, určite nekupujte iba podľa dizajnu či obľúbenosti značky. Posteľ, ktorá vás spozná. Zaznamenáva tep srdca, pravidelnosť dýchania či dĺžku hlbokého spánku. Unikátna novinka – biometrická posteľ –  monitoruje, analyzuje a vyhodnocuje spánok a navrhuje, ako ho zlepšiť. Detekcia gravitačných vĺn, ktoré vznikli splynutím neutrónových hviezd, v minulom roku ukázala určité detaily v štruktúre neutrónových hviezd. Križiaky (Araneidae) sú ozdobou našej prírody najmä v lete a v jeseni. S ich obdivuhodnými dielami – pavučinami – sa môže stretnúť každý z nás. V našej prírode sa stretneme aj s rôznymi druhmi vtákov. Mnohé nás zaujmú svojím krásnym melodickým spevom, iné zasa nádherným zafarbením. K takýmto druhom patrí aj jeden z našich najpestrejších vtákov – včelárik zlatý. Pre väčšinu ľudí vajce predstavuje jedlo, najčastejšie praženicu. Vajce je však aj predmetom záujmu vedcov. Mechanochemici sa zaujímajú o tú jeho časť, ktorá pri príprave jedál končí v odpadkovom koši – o škrupinu a membránu pod ňou. Umelá inteligencia poskytuje dosiaľ nevídané možnosti využitia a je nad slnko jasnejšie, že neobíde ani smartfóny. Pred vyše 40 rokmi demonštrovali vývojové tímy spoločností Daimler-Benz a Bosch antiblokovací brzdný systém pre komerčné vozidlá. V súčasnosti niet auta bez tohto systému. NASA pošle na Mars lietajúci stroj – marskoptéru na prieskum tejto planéty z atmosféry. Tretia dráha pre Heathrow – o tejto stavbe sa diskutuje už 20 rokov. Jej uvedenie do prevádzky je plánované na rok 2026, kapacita letiska by sa mala zvýšiť na 130 miliónov cestujúcich za rok. Samozrejme aj v druhom prázdninovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých matematických úlohách.

Výber článkov v augustovom čísle časopisu Quark

Aby bola (aj) tma

Na celom svete, v rozvinutých aj rozvíjajúcich sa krajinách, nočnú oblohu čoraz väčšmi zahlcuje umelé svetlo. Svetelné znečistenie sa stáva vážnym problémom súčasnej civilizácie.

Zdravie bez predpisu

Moderné technológie sa zameriavajú na zdravotníctvo do takej miery, že už hovoríme o smart health – inteligentnej elektronike pre zdravý životný štýl.

Nech je hra naj

Voľba slúchadiel či náhlavnej súpravy môže byť niekedy pomerne náročný proces, najmä ak netušíte, na ktoré aspekty sa treba sústrediť a ktoré parametre sú pre vás najdôležitejšie.

Posteľ, ktorá vás spozná

Biometrická posteľ zaznamenáva tep srdca, pravidelnosť dýchania či dĺžku hlbokého spánku. Monitoruje, analyzuje a vyhodnocuje spánok a navrhuje ako ho zlepšiť.

Doslúžila?

Súčasné notebooky aj smartfóny majú v prevažnej väčšine prípadov dostatok výkonu na akúkoľvek bežnú činnosť, ale ich nedostatkom zostáva výdrž batérie.

Ekologické plasty na dohľad

Nonoilen je označenie unikátneho bioplastu zo Slovenska, ktorý nezaťažuje prírodu. Podľa profesora Pavla Alexyho by sa jeho masová výroba mohla začať už na budúci rok.

Vnútro neutrónových hviezd

Detekcia gravitačných vĺn, ktoré vznikli splynutím neutrónových hviezd, ukázala astronómom v minulom roku aj určité detaily v štruktúre neutrónových hviezd.

Top 10 za rok 2017

Ročne sa objaví na Zemi približne 18 000 nových biologických druhov Aj tento rok medzinárodná komisia vybrala spomedzi druhov opísaných v minulom roku víťazov TOP 10.

Perspektívy vaječného odpadu

Pre väčšinu ľudí vajce predstavuje jedlo. Mechanochemici sa zaujímajú o tú jeho časť, ktorá pri príprave jedál končí v odpadkovom koši – o škrupinu a membránu pod ňou.

Protiblokovací jubilant

Pred vyše 40 rokmi predstavili spoločnosti Daimler-Benz a Bosch na ľadovom letisku antiblokovací brzdný systém pre komerčné vozidlá. V súčasnosti niet auta bez tohto systému.

Tretia dráha pre Heathrow

Po dvadsiatich rokoch diskusie britský parlament schválil výstavbu tretej dráhy pre letisko Heathrow. Jej uvedenie do prevádzky je plánované na rok 2026.

Molekulové chameleóny

Existujú molekuly, ktoré menia farbu na želanie. Fotochromizmus je vratná zmena farby zlúčeniny. Využíva sa pri výrobe šošoviek, perspektívu však majú najmä biologické aplikácie.

Klobúky pre kamenných obrov

Viactonové klobúky pukao z pórovitej horniny sa zrejme dostávali na hlavy moai, ešte oveľa väčších a hmotnejších sôch na Veľkonočnom ostrove, elegantne a vcelku jednoducho.

Strelci v akcii

Svet akčných filmov ponúka nielen hrdinov s vypracovanými postavami, ktorí v boji proti zlu odhodlane nasadzujú vlastné životy, ale aj scény prekračujúce hranice reálnosti.

Slovenský literát vedcom

Gustáv Kazimír Zechenter-Laskomerský bol nielen humoristickým spisovateľom a publicistom lekárom, ale aj geológom, mineralógom a botanikom.

Autor: Redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 08/2018), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.