Čo nájdete v augustovom Quarku 2016

01. aug. 2016 • Iný

Čo nájdete v augustovom Quarku 2016

Hlavnou témou augustového Quarku sú stavby Herodesa Veľkého. Z množstva jeho stavieb vynikajú najmä štyri – stavba na Chrámovej hore v Jeruzaleme, pevnosť Masada, prístav v Cézarei a pevnosť Herodium. V článku sa na tieto stavby pozrime z hľadiska technických i architektonických unikátov a zaujímavostí.

O jednej z najväčších záhad modernej astrofyziky, o časticiach ultravysokých energií, hovoríme s RNDr. Pavlom Bobíkom, PhD. So svojimi kolegami z Ústavu experimentálnej fyziky SAV v Košiciach sa podieľa na experimente, ktorý by mal túto záhadu vyriešiť.

V augustovom Quarku sa tiež oboznámite s desiatimi najzaujímavejšími objavmi unikátnych druhov živočíchov alebo rastlín v roku 2015. Do desiatky tých najvýznamnejších sa v aktuálnom ročníku dostal napríklad pleistocénny predok človeka, ryba nosiaca baterku, obria mäsožravá rastlina či strom so zvláštnym spôsobom opeľovania kvetov.

Moderné, automaticky overovateľné doklady sú bezpečnejšie z pohľadu zabezpečenia proti falšovaniu aj z pohľadu ochrany údajov a bezpečné je tiež využívanie týchto dokladov pre používateľa. Dočítate sa o nich v článku Keď je kľúčom tvár.

Z obsahu augustového Quarku vyberáme:

Príčina extrémnych búrok

Prívalové dažde a katastrofické záplavy možno spôsobuje planetárna vlnová rezonancia. Ide o prírodný jav, ktorý dokáže radikálne zmeniť cirkuláciu vzduchu nad oceánmi.

Fregatky lietajú aj dva mesiace

Priam neuveriteľne dlho vydržia vo vzduchu fregatky. Na dosiahnutie výšok až do 4 000 metrov využívajú pri svojom lete stúpavé prúdy a zopár minút si pritom aj pospia.

Stavby Herodesa Veľkého

Herodesa Veľkého poznáme nielen ako biblického vraha nemluvniatok, ale najmä ako jedného z najväčších staviteľov v histórii.

Chrámová hora

Rýchlejšie, vyššie, silnejšie

Olympijské hry na svoje zabezpečenie potrebujú bezpečnú, odolnú a spoľahlivú infraštruktúru. V Riu sa prvýkrát časť informačného systému olympiády umiestni v cloude.

Keď je kľúčom tvár

Biometrické pasy fungujú na princípe rozpoznávania tváre – porovnávajú niektoré znaky a vyhodnocujú totožnosť. Biometria tváre sa presnosťou vyrovná odtlačkom prstov.

Záhada ultraenergetických častíc

O jednej z najväčších záhad modernej astrofyziky, o časticiach s ultravysokou energiou, hovoríme s RNDr. Pavlom Bobíkom z Ústavu experimentálnej fyziky SAV v Košiciach.

Aj Makemake má mesiac!

Pri prenikaní k okrajom Slnečnej sústavy Hubblov kozmický ďalekohľad spozoroval malý tmavý mesiac obiehajúci okolo Makemake, druhej najjasnejšej ľadovej trpasličej planéty.

10 × NAJ za rok 2015

Oboznámte sa s desiatimi najzaujímavejšími objavmi unikátnych druhov živočíchov alebo rastlín v roku 2015.

Sirdavidia solannona, Foto: Thomas Couvreur

Miniatúrny predátor

Mikroskopický svet ukrýva veľa tajomstiev, ktoré čakajú na odhalenie. Neviditeľné jednobunkové organizmy majú veľa spoločného s inteligentnými morskými predátormi.

Formula 1 vo vzduchu

Najrýchlejšie motoristické preteky na planéte, tzv. letecká Formula 1 – Red Bull Air Race World Championship pokračuje aj v tomto roku, pretekári lietajú rýchlosťou 370 km/h.

Nadzvuková hyperslučka

Superrýchla medzimestská doprava – hyperloop má prepravovať cestujúcich rýchlosťou až 1 200 km/h. Možno bude aj medzi Bratislavou a Viedňou.

Štvrtý stav vody

Voda je najznámejšou zlúčeninou na Zemi, napriek tomu vedci objavili jej ďalšie skupenstvo, v ktorom sa prejavujú tzv. tunelovacie vlastnosti.

Mlyny v Kvačianskej doline

Vodné mlyny v Kvačianskej doline sú známou a vyhľadávanou turistickou atrakciou. Nájdete ich v jednej z najmalebnejších slovenských dolín kaňonového charakteru.

Atómová batéria

Batéria, ktorej kapacita klesá len veľmi pomaly a vydrží aj desaťročia, by bola skutočným technologickým prelomom. Už to nie je nápad zo sveta sci-fi.

Francúzska pevnosť Hackenberg

Pevnosť Hackenberg, jedna z najväčších v Maginotovej línii, bola sebestačná jednotka, schopná existovať krátky čas aj bez kontaktu s vonkajším svetom.

Autor: redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark

Viac sa dočítate v časopise Quark (číslo 8/2016).

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 8/2016), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.

TVT 2019