Čo nájdete v aprílovom Quarku 2019

časopis QUARK – apríl 2019

Hlavnou témou aprílového čísla Quarku je kozmonautika. Tohtoročný Svetový deň letectva a kozmonautiky, ktorý pripadá na 12. apríla, má totiž pre Slovensko zvláštnu príchuť. Pred dvadsiatimi rokmi letel do vesmíru ako 385. pozemšťan Slovák Ivan Bella.

Bajkonur, 20. február 1999, 05:17:59 SEČ. Kilometer od štartovacej rampy sa chveje zem. Začína sa let kozmickej lode SOJUZ TM-29. Na palube je aj slovenský kozmonaut major (teraz už podplukovník) Ing. Ivan Bella.

Politicko-spoločenské zmeny koncom 80. a začiatkom 90. rokov minulého storočia priniesli okrem iného aj zmeny hraníc, najmä v strednej a východnej Európe. Jedna vec však zostala – dlh Ruska ako nástupníckeho štátu po rozpade ZSSR voči krajinám bývalého tzv. ostbloku. Ruská vláda ponúkla možnosti deblokácie dlhu formou produktov a služieb. Jedným z návrhov bolo poslať občana SR na orbitálny komplex Mir. Ruský dlh by sa tak znížil o 20 miliónov dolárov. Vláda SR na túto ponuku súhlasne prikývla, a tak sa koncom roku 1997 prihlásilo na post kozmonauta až 32 slovenských pilotov vojenských stíhačiek.

Zdravé zrnko – jačmeň je nenáročná obilnina známa už tisícky rokov. Archeologické dôkazy o prvom výskyte jačmeňa pochádzajú z obdobia približne 8 500 rokov pred n. l. od Tiberiadskeho jazera. Na európske územie sa jačmeň dostal z Prednej Ázie približne pred 5 000 rokmi. Okrem liečivých účinkov sa dá všestranne využiť v kuchyni a najvýznamnejšiu úlohu zohráva v procese výroby piva a whisky.

Zelená budúcnosť Brazílie – vlani túto krajinu navštívil Dr. Peter Biely z Chemického ústavu SAV. Brazília má problémy s obrovským množstvom vedľajších produktov spracovania dreva a poľnohospodárskej produkcie. Podľa doktora Bieleho má výskum biokonverzie rastlinnej hmoty v tejto najväčšej juhoamerickej krajine najväčšiu podporu na svete.

Devónske dobytie súše – Vo štvrtom pokračovaní Kroniky života sa vydáme na cestu časom do devónu. Po kambrickej explózii a ordovickej radiácii došlo na konci ordoviku k veľkému hromadnému vymieraniu. V silúre sa ekosystémy spamätali a pobrežné oblasti začali kolonizovať prvé cievnaté rastliny nasledované živočíchmi z radov bezstavovcov. V devóne kolonizácia súše pokračovala.

Devónske trilobity Walliserops (vľavo) a Dicranurus (vpravo) mali na pancieri fantastické tŕne. Samčekom možno slúžili pri vzájomných súbojoch alebo pri dvorení samičkám.

Obria včela, Jedna horúčava, odlišné následky, Mravčí robot, Plazma po domácky, Snímač do rizík, Nefritové ľadovce, Rekordne zmrazený čip, Pohrebisko upírov, Stačí malý trik, Skorý lov zajacov, Z emisií uhlie – to je len malý výber ďalších tém, ktoré nájdete v rubrike Magazín. Ako môžem pomôcť?, Google chce, aby bol jeho pomocník Google Asistent doslova na dosah ruky. Preto sa dohodol s niektorými výrobcami androidových smartfónov, aby do svojich zariadení integrovali tlačidlo vyhradené na túto funkciu. Extra bezpečný trezor, dôležité dokumenty a údaje by sa mali ukladať nielen na osvedčené fyzické médiá, ale mali by byť priamo čitateľné človekom. Prehistorické Pompeje, kukuričnatú oblasť na severovýchode Číny poznajú paleontológovia oddávna. Boli to však až dinosaury, ktoré jej priniesli medzinárodnú slávu. Vesmír v škatuľke, Pan-STARRS, Panoramatický prehliadkový ďalekohľad a systém rýchlej odpovede, je najväčší digitálny prehliadkový program oblohy na svete, sprístupnil astronómom aj amatérom obrovské množstvo dát. Ohnivé príbuzenstvo, u nás bolo celkove zistených osem druhov motýľov, ohniváčikov, ale jeden z nich už vyhynul. Zásnuby žiab, začiatok jari sa spája s ťahom žiab, ani vrtkavé jarné počasie ich nedokáže odradiť od ich každoročnej cesty. Ani autom, ani lietadlom, konceptov úplne autonómnych áut, prirodzene, elektrických, pribúda ako húb po daždi, na túto cestu vykročila aj automobilka Volvo. Strážcovia vzdušného priestoru, lietadlá AWACS, patriace pod NATO, sa modernizovali na nové technológie. V architektúre víťazí spájanie, na podujatí World Architecture Festival sa stretávajú významní architekti z celého sveta, aby si vymieňali skúsenosti a diskutovali o ďalšom smerovaní i nových trendoch vo svetovej architektúre. Vedcami cez prázdniny, čo je veda? Je zaujímavá a potrebná pre život? Čo nám ponúka? Na všetky tieto otázky sa dozvedeli odpovede absolventi 1. ročníka jarného detského tábora, ktorý organizoval Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV v spolupráci s občianskym združením All4Science. Slnko zastalo, Zem sa pohla, prví sa snažili zostaviť model usporiadania sveta s cieľom vysvetliť svoje pozorovania antickí Gréci a Rimania. Antickým Grékom bolo známe, že Zem je guľa a poznali aj jej veľkosť. Skrotenie oxidu uhličitého, ochrana klímy sa čoraz pevnejšie zakotvuje vo firemných stratégiách chemických spoločností. Zrod veľkých kameňov, vďaka sugestívnemu vzhľadu a tajomnej symbolike, ktorú stelesňujú, sa megality takmer všade tešia nesmiernemu záujmu. Organizátor Trnavskej univerzity, Jakub Jozef Winterl bol jedným z najvýznamnejších profesorov a organizátorov Trnavskej univerzity. Samozrejme aj v aprílovom čísle Quarku sa môžete otestovať a precvičiť si mozgové bunky na zaujímavých matematických úlohách.

Výber článkov v aprílovom čísle časopisu Quark

Osem dní mimozemšťanom

Tohtoročný Svetový deň letectva a kozmonautiky, ktorý pripadá na 12. apríla, má pre Slovensko zvláštnu príchuť. Pred dvadsiatimi rokmi letel do vesmíru Slovák Ivan Bella.

Ivan Bella (Author: Rudolf Csiba); wiki

Prichádza cyklokrídlo

Bicykel s pripojenou plachtou využíva v podstate rovnaké princípy ako plachetnica, vrátane schopnosti získať energiu z vetra fúkajúceho z takmer akéhokoľvek smeru.

Extra bezpečný trezor

Zaistiť prístup k súčasným digitálnym dátam v budúcnosti je veľká výzva. Komplexnosť tohto problému navyše narastá s exponenciálne rastúcim objemom údajov.

Prehistorické Pompeje

Keby sme zisťovali, ktoré zo súčasných miest na Zemi predstavuje Eldorádo prehistorických nálezísk, voľba by padla na čínsku provinciu Liaoning.

Zelená budúcnosť Brazílie

Brazíliu vlani navštívil Dr. Peter Biely z Chemického ústavu SAV. Podľa neho má výskum biokonverzie rastlinnej hmoty v tejto krajine najväčšiu podporu na svete.

Vesmír v škatuľke

Projekt Pan-STARRS je zdrojom obrovského množstvo dát, ktoré môžu umožniť nové objavy. Už druhé vydanie dát z tohto projektu je k dispozícii astronómom aj verejnosti.

Ohnivé príbuzenstvo

Na potulkách v prírode sa často nedajú prehliadnuť ohnivočerveno sfarbené motýle z čeľade ohniváčikovité. Najmä za zamračeného počasia odpočívajú na vegetácii.

Zdravé zrnko

Jačmeň je nenáročná obilnina známa už tisícky rokov. Okrem liečivých účinkov sa dá využiť v kuchyni a významnú úlohu zohráva v procese výroby piva a whisky.

Zásnuby žiab

Začiatok jari sa spája s ťahom žiab. Žaby tiahnu v desiatkach, často aj stovkách jedincov na miesta svojho narodenia, aby tu založili ďalšie potomstvo a zachovali svoj rod.

Devónske dobytie súše

Vo štvrtom pokračovaní Kroniky života sa vydáme na cestu časom do devónu, počas ktorého sa zazelenala pevnina a na suchú zem vystúpili prvé stavovce.

Vesmírna misia Štefánik

Počas vesmírneho letu a pobytu na palube vesmírneho laboratória orbitálnej stanice Mir vo februári 1999 plnil slovenský kozmonaut Ivan Bella náročný vedecký program.

Ani autom, ani lietadlom

Autonómne vozidlá prinesú azda najväčšiu revolúciu v dejinách dopravy. Konceptov úplne autonómnych áut, prirodzene, elektrických, pribúda ako húb po daždi.

Plávajúce letiská

Lietadlové lode sú extrémne drahé zbrane a môžu si ich dovoliť stavať len najvyspelejšie prímorské krajiny. Dve nové lode, ktoré idú stavať USA, budú stáť 15 miliárd dolárov.

Slnko zastalo, Zem sa pohla

Je čas obrátiť pohľad na oblohu a pozrieť sa na štruktúru sveta vo veľkom. Ako ľudia objavili podobu nášho vesmíru? A ako zistili podobu našej slnečnej sústavy?

Skrotenie oxidu uhličitého

V rámci EÚ možno nájsť celý rad príkladov inteligentných a inovatívnych riešení, ktoré znižujú emisie CO2 a súčasne prispievajú k zvýšeniu kvality života.

Zrod veľkých kameňov

Kvôli sugestívnemu vzhľadu a tajomnej symbolike sa megality tešia obrovskému záujmu. Sú dôkazom námorníckych a staviteľských schopností našich neolitických predkov.

Autor: Redakcia Quark

Foto: Redakcia Quark; Mgr. Matúš Hyžný, PhD.; Author: (Rudolf Csiba); wiki

Viac o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 04/2019), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.