Čiernohronská železnica poteší mladých vedcov rôznymi novinkami

05. sep. 2019 • Technické vedy

Čiernohronská železnica poteší mladých vedcov rôznymi novinkami

NECH TO PARA TLAČÍ! Ak ešte niekto nepočul takýto pokrik, nech sa rozhodne vyberie do Čierneho Balogu. Čakajú ho tam zážitky z Čiernohronskej železničky (ČHŽ), ktorú odporúčame v rámci seriálu Kam za vedou.

Jej história sa začala písať v roku 1909 a v pravidelnej prevádzke bola až do roku 1982, kedy sa stala štátnou kultúrnou pamiatkou. O rok na to vznikla na ČHŽ tradícia bezplatných pracovných táborov STROMU ŽIVOTA, vďaka ktorej sa 1. mája 1992 na Čiernohronskej železničke podarilo obnoviť prevádzku medzi Čiernym Balogom a Vydrovskou dolinou a o rok neskôr aj z Čierneho Balogu do Hronca.

V súčasnosti ČHŽ premáva denne počas letnej turistickej sezóny od 2. 5. do 30. 9., prevádzka je zabezpečovaná na úseku trate z Chvatimechu do Čierneho Balogu (iba na objednávku), do Vydrovskej doliny a do Dobroče (spolu 19 km).

„Mladých nadšencov vedy určite poteší novinka – zážitkový Astrovlak. Pozorovanie nočnej oblohy astronomickými ďalekohľadmi spojené s večernou jazdou vláčikom na Čiernohronskej železnici sa stane nezabudnuteľným zážitkom. Úvodnú prednášku obohatia o odborný výklad profesionáli z hvezdárne a zodpovedajú zvedavé a aj tie najnáročnejšie otázky. Fanúšikom techniky dávame do pozornosti nový hydraulický výklopný vagón, ktorý je súčasťou našej pracovnej súpravy. Celý areál železničky zároveň slúži ako otvorené múzeum – lokomotívy a vagóniky sú prístupné k nahliadnutiu, musia sa však dodržiavať a rešpektovať pravidlá dopravy,“ poznamenáva riaditeľ Ing. Aleš Bílek.

Čiernohronská železnica je podľa neho nielen historický a technický unikát, ale návštevníkov láka aj svojím silným posolstvom.

„Príbeh mladých ľudí, ktorí sa v minulosti vzopreli rozhodnutiu vlády a svoje schopnosti a vedomosti investovali do záchrany kultúrnej pamiatky, sa stal symbolom ľudskej odvahy, odhodlania a vytrvalosti. Nadšenie, ktoré sprevádzalo prvých dobrovoľníkov, cítiť na staničke i po rokoch a aj v bežný deň tu môžete stretnúť brigádnikov nielen zo Slovenska, ale tiež z iných krajín.“

Vozový park pozostáva zo štyroch parných lokomotív, piatich motorových lokomotív a zrekonštruovaného motorového vozňa M21 004. Lokomotívy sú v prevádzke spolu so súpravou historických osobných vozňov. Časť z nich vrátane reštauračného vagóna, je v prevedení letných vyhliadkových vagónov, ktoré umocňujú priamy zážitok z jazdy a prírody. Tieto vagóny získala ČHŽ prestavbou pôvodných nákladných vagónov, v jednom prípade ide o originálny letný vyhliadkový vagón zachránený zo zrušenej trate Ružomberok – Korytnica Kúpele. Zaujímavosťou je i ručný spôsob brzdenia súprav, obvyklý práve na lesných železniciach.

ukážka z Čiernohronskej železnice

Vlakový personál je z veľkej časti opäť z dobrovoľníckych brigádnikov, ktorí tak pokračujú vo svojej činnosti začatej v roku 1983. Finančný efekt osobnej dopravy však nestačí na pokrytie prevádzkových nákladov, o nákladoch na ďalšiu rekonštrukciu ani nehovoriac. Na jar v roku 2001 sa po 19-tich rokoch podarilo obnoviť i pravidelnú nákladnú dopravu reziva z píly Jánošovka do Hronca. Každý pracovný deň tak ČHŽ odviezla a preložila do vagónov veľkej železnice 60 – 120 m3 reziva. Nákladná doprava reziva čiastočne pokryla náklady na prevádzku ČHŽ, v zimnom období ale ani to netrvalo dlho, keďže od 1. 11. 2003 je prevádzka na píle v Jánošovke uzavretá.

Od roku 1995 je majiteľom a prevádzkovateľom Čiernohronskej železnice miestne združenie obcí – Mikroregión Čierny Hron. Počnúc rokom 2001 je dopravcom – prevádzkovateľom dopravy Čiernohronská železnica, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby.

V okolí môžu návštevníci nájsť veľa turistických lákadiel, ako napríklad lesnícky skanzen vo Vydrove alebo Dobročský prales. 

V stanici Čierny Balog by nemali obísť ani celoročne otvorené malé múzeum lesných železníc, s exponátmi z výstavby i prevádzky lesných železníc na Slovensku i v celom Karpatskom oblúku. Súčasťou múzea je i živý model zachovanej trate ČHŽ v mierke H0-e, ktorý si môžu deti tlačidlom spúšťať, množstvo historických fotografií i trojrozmerných exponátov, napr. ručná drevená traťmajstrovská drezína, rozchodky, výkoľajky, vŕtačky a píly na koľajnice, ale i staničná váha – decimálka, pasca na medvede, či vyše storočný hodinový stroj z kostola v Čiernom Balogu s ručne vyrábanými ozubenými kolieskami. Na väčšinu exponátov si môžu návštevníci aj siahnuť a vyskúšať si napríklad odrezať kus koľajničky alebo historickým kompostérom si oraziť dátum na pôvodný Edmonsonov lepenkový cestovný lístok.

ukážka z Čiernohronskej železnice

Vo vonkajšej expozícii sú na staničných koľajach celoročne vystavené rôzne druhy motorových i parných rušňov, používaných nákladných i osobných vozňov a celá stanička v Čiernom Balogu tak slúži ako živé prevádzkované múzeum pod šírym nebom. Opäť je možné všetky exponáty preskúmať – nastúpiť do vagónikov, vyskúšať si funkciu vodného žeriavu, prípadne stať sa aspoň na fotografii rušňovodičom v kabíne lokomotívy.

Veríme, že dolinou sa ešte dlho bude ozývať hvizdot parnej mašinky a návštevníkom Čiernohronskej železničky prinášať radosť a krásny závan nostalgie,“ dodáva riaditeľ ČHŽ.

Odporúčame absolvovať virtuálnu prehliadku

 

Informácie a ilustrácie poskytla: Aneta Orolínová, Marketing Manager, Čiernohronská železnica, n. o., Čierny Balog

Zdroj ďalších informácií:

https://www.chz.sk/

Spracovala: Slávka Cigáňová (Habrmanová), NCP VaT pri CVTI SR

Uverejnila: VČ

Hore
Atmosféra počas TVT 2018
TVT 2019
Publikácie Veda v CENTRE
QUARK
výtvarná súťaž TVT 2019
Aurelium - centrum vedy
Vedec roka 2018
Prechod VK na VND - jeseň
fotografická súťaž TVT 2019
Veda v Centre
Noc výskumníkov 2019
kúpa časopisov jún 2016
TVT 2018 články
TAG Ženy vo vede
TAG Spektrum vedy
TAG Slovenská veda
TAG História
TAG Rozhovor
TAG Publikácia
TAG Zaujímavosti vo vede
TAG Centrum vedy
TAG Mládež
TAG QUARK
banner záhrady
Zaujímavosti vo vede
Čaj je nápoj pripravovaný obvykle lúhovaním lístkov rastliny čajovníka v horúcej vode.
Zistite viac