Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 316.
Starnutie z pohľadu génov alebo Prečo koronavírus ohrozuje najmä seniorov?

06. apr. 2020 • Biologické vedy

Ľudstvo trápi pandémia spôsobená koronavírusom (SARS-CoV-2), ktorý fatálne postihuje predovšetkým starých ľudí. Prečo ohrozuje práve ich? Prečo sú seniori takí náchylní na rôzne vírusové a bakteriálne infekcie? Čítať ďalej

Ako Európska únia financuje výskum koronavírusu

04. apr. 2020 • Biologické vedy

Európska únia podniká viaceré kroky proti súčasnej pandémii koronavírusu a koordinuje opatrenia členských štátov. Ich súčasťou je aj podpora výskumných a inovačných projektov na vývoj vakcíny a liekov proti tomuto ochoreniu. Čítať ďalej

Ako dlho sa udrží SARS-CoV-2 na rozličných povrchoch?

02. apr. 2020 • Biologické vedy

Životnosť vírusu SARS-CoV-2 sa mení v závislosti od povrchu, na ktorom sa nachádza. Ukázali to výsledky vedcov z Národného inštitútu pre alergické a infekčné choroby (National institute of Allergy and Infectious Diseases), Centier na kontrolu a prevenciu chorôb (Centers for Disease Control and Prevention), Kalifornskej univerzity v Los Angeles (University of California) a Čítať ďalej

Ekológ Alfréd Trnka: Vtáky zabezpečujú rovnováhu v prírode

01. apr. 2020 • Biologické vedy

„Delenie vtákov na pekné a škaredé, užitočné a neužitočné, menej alebo viac dôležité je len náš subjektívny pohľad, ktorý z hľadiska fungovania prírody a postavenia daného organizmu v nej nemá opodstatnenie,“ hovorí profesor Alfréd Trnka, ktorý pracuje ako vedúci Katedry biológie Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave. Vlani mu vyšla kniha Nehaňte Čítať ďalej

Science Slam SAV: Medové reči modernej medicíny

27. mar. 2020 • Biologické vedy

Veronika Bugárová z Ústavu molekulárnej biológie SAV na podujatí Science Slam SAV prezentovala mimoriadne sladkú tému. Hovorila o mede a modernej medicíne. Jej medové reči publikum priam hltalo. Čítať ďalej

Oxfordskí vedci urýchlili diagnostiku SARS-CoV-2

19. mar. 2020 • Biologické vedy

Vedcom z Oxfordskej univerzity sa podarilo zrýchliť diagnostické testy na SARS-CoV-2. Nový spôsob testovania je až trikrát rýchlejší než pôvodný.  Čítať ďalej

Vedci začali klinicky testovať prvú vakcínu proti COVID-19

19. mar. 2020 • Biologické vedy

Prvá protilátka proti COVID-19, ktorá sa bude testovať na ľuďoch, je mRNA-1273 od spoločnosti Moderna.  Čítať ďalej

Remdesvir: V akej fáze testovania je liek proti SARS-CoV-2?

17. mar. 2020 • Biologické vedy

K výrobe lieku proti koronavírusu sa najbližšie priblížila americká firma Gilead Sciences so svojím liekom Remdesvir. Ten je aktuálne najväčšou nádejou aj podľa svetovej zdravotníckej organizácie (WHO). Ako liek vznikol, ako funguje a v ktorej fáze klinických testov sa aktuálne nachádza? Čítať ďalej

Prečo  trvá vyrobiť nový liek či novú vakcínu tak dlho

Prečo trvá vyrobiť nový liek či novú vakcínu tak dlho

16. mar. 2020 • Biologické vedy

Ako dlho trvajú jednotlivé fázy klinických štúdií? Koľko dobrovoľníkov sa v nich testuje? Čo sa v nich musí skúmať predtým, než sa začnú nové lieky a vakcíny naozaj používať? V ktorej fáze klinických štúdií sa nachádza liek proti koronavírusu, do ktorého sa vkladajú najväčšie nádeje? Ako je to s testovaním vakcín?   Čítať ďalej

Virológovia zo SAV: Čím sa odlišuje koronavírus od chrípky?

11. mar. 2020 • Biologické vedy