Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 260.
VIDEO: Vo svete vedy Petra Skybu (Vedec roka SR 2019)

27. jún. 2020 • Fyzikálne vedy

Ako vyzerá simulácia čiernej diery či horizontu udalostí? Ako je možné vytvoriť model vesmíru v pozemských podmienkach? Pozrite si video o práci Petra Skybu, laureáta ocenenia Vedec roka SR 2019. Čítať ďalej

Peter Skyba: Veľmi nízke teploty môžete mať aj doma v garáži

22. jún. 2020 • Fyzikálne vedy

Fyzik Peter Skyba z Ústavu experimentálnej fyziky Slovenskej akadémie vied získal tento rok ocenenie Vedec roka SR. Vo svojom výskume sa venuje kozmológii, ale aj štúdiu fyzikálnych vlastností látok pri nízkych a veľmi nízkych teplotách. V rozhovore nám prezradil, ktorý predmet ho na základnej škole nebavil. Povedal nám, či je podľa neho dobrá voľba ísť študovať fyziku Čítať ďalej

Science Slam: Bude pivo lacnejšie vďaka fyzike?

31. máj. 2020 • Fyzikálne vedy

Dnes stojí pivo približne jedno euro či dve eurá. Koľko ale stálo pred 50 alebo 500 rokmi? Týmto zamyslením začal svoje vystúpenie na vedecko-popularizačnom podujatí Science Slam Michal Bodík z Fyzikálneho ústavu SAV. Odpovede na tieto, ale i mnohé iné otázky by sme podľa neho mali hľadať vo vede. Čítať ďalej

Fyzici zo SAV prišli s novými poznatkami o atómovom jadre

29. máj. 2020 • Fyzikálne vedy

Medzinárodný tím pod vedením Fyzikálneho ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV) publikoval v týchto dňoch významnú prácu v časopise Physics Letters B. Výsledky vedcov naznačujú, že rôzne tvary v atómovom jadre komunikujú medzi sebou aj inak, ako sa doteraz domnievali. Čítať ďalej

Nasledujúce dni bude planéta Merkúr jasná ako hviezdy

21. máj. 2020 • Fyzikálne vedy

Merkúr je najmenšou planétou slnečnej sústavy a zo všetkých planét obieha najbližšie okolo Slnka. Ak ste ju ešte nevideli na vlastné oči, môžete tak učiniť nasledujúce dni. Planéta bude totiž v najlepšej pozícii na večerné pozorovanie v tomto roku. Čítať ďalej

Najznámejšia zo všetkých komét: Halleyho kométa

21. máj. 2020 • Fyzikálne vedy

Halleyho kométa má obežnú dobu 74 - 79 rokov, v blízkosti perihélia (bod dráhy najbližší k Slnku) je viditeľná voľným okom. Je to krátkoperiodická kométa s retrográdnym pohybom (opačným smerom ako pohyb planét okolo Slnka), so sklonom roviny dráhy k rovine ekliptiky 162,2 stupňa a vzdialenosťou perihélia 0,59 astronomickej jednotky. Čítať ďalej

Vladimír Uhlík zostrojil dva meracie prístroje a získal ocenenie AMAVET

12. máj. 2020 • Fyzikálne vedy

Vladimír Uhlík sa vo svojom výskumnom projekte rozhodol efektívne prepojiť informatiku s fyzikou, čo sa mu aj podarilo. Využil systém Arduino, vďaka ktorému vytvoril dva meracie prístroje. Opýtali sme sa ho najmä na prínos jeho výsledkov do bežnej praxe. Čítať ďalej

Pozor! Padajú hviezdy

19. apr. 2020 • Fyzikálne vedy

Koncom apríla sa na oblohe každoročne objavujú Lyridy. Je to meteorický roj, ktorého aktívnosť môžeme sledovať od 19. do 25. apríla. Maximum jeho aktivity nastane 22. apríla. Tento astronomický jav súvisí s periodickou kométou P/Thatcher, ktorej obežná doba trvá 415 rokov. Čítať ďalej

Pred 10 rokmi k nám priletel významný meteorit Košice

28. feb. 2020 • Fyzikálne vedy

V piatok 28. februára 2010 dopadol na územie Slovenska meteorit. A to nie hociaký, ale rovno s rodokmeňom. Pátrali po ňom vedci z troch krajín a jeho úlomky zozbierala vedecká expedícia. Dnes sú vystavené v múzeách. Čítať ďalej

Viete, ktoré kométy boli objavené na Slovensku?

20. feb. 2020 • Fyzikálne vedy