Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 117.
Posledná úloha splnená

Tento rok si pripomíname 100 rokov organizovaného včelárstva na Slovensku. Vtedajší včelári stanovili štyri hlavné úlohy: zriadiť ústredie včelárov, vydávať včelársky časopis, zriadiť fabriku na výrobu včelárskeho náradia a sledovať včeliu pastvu. Posledná úloha sa podarila zrealizovať až teraz a práve o nej sme sa rozprávali s Ing. Martinom Zápotockým z Čítať ďalej

Môže byť kozie mlieko chápané ako funkčná potravina?

V súčasnosti čoraz viac zaznamenávame návrat k tradičnému, a to vo všetkých oblastiach nášho života. Výnimkou nie je ani poľnohospodárstvo či potravinársky priemysel. V zmysle spotreby mlieka na obyvateľa, začínajú sa objavovať alarmujúco nízke čísla. Na druhej strane sa verejnosť s obľubou „obracia“ na tzv. funkčné potraviny, teda tradičné obohatené Čítať ďalej

Med lieči rany rýchlo a účinne

Vedci zo Slovenskej akadémie vied sa už dlhodobo venujú výskumu medu. O jeho blahodarných účinkoch sa veľa hovorí, no podložené sú len malým množstvom vedeckých analýz. Hosťom aktuálneho vydania relácie Veda SK, ktorú vysiela Rádio Slovensko každú tretiu sobotu večer, bol tentokrát Ing. Juraj Majtán, PhD., samostatný vedecký pracovník Ústavu molekulárnej biológie Čítať ďalej

Slovenská bryndza je klenotom medzi našimi syrmi

Máte radi bryndzu? Ak áno, tak potom asi viete, že sa vyrába z ovčieho mlieka, je nielen chutná, ale aj zdraviu prospešná. Možno povedať, že je to naše biele zlato. Pestré zloženie bylín slovenských pasienkov má priaznivý vplyv na zloženie ovčieho mlieka, z ktorého sa vyrába kvalitná bryndza. „Každý národ na svete má svoje národné špeciality, ktorými sa môže vo Čítať ďalej

Všetko pre záchranu lúk a pasienkov

K prioritám európskych krajín patrí udržanie priaznivého stavu biotopov a druhov európskeho významu. Predovšetkým mnohé travinno-bylinné biotopy (najmä kosené lúky a pasienky) sú v rámci celej Európy v súčasnosti v nepriaznivom stave v dôsledku zmien v druhovom zložení a štruktúre rastlinných spoločenstiev, ku ktorým dochádza po opustení obhospodarovania. Zmeny vo Čítať ďalej

Vedecké poznatky by mali prispieť k riešeniu kalamity v lesoch

Ochrana lesov a ich udržateľné obhospodarovanie musia čeliť čoraz náročnejším výzvam. Poškodenie lesov v dôsledku zmeny klímy je závažným problémom z európskeho i svetového hľadiska a čoraz intenzívnejšie sa dotýka aj Slovenska. Kvalitu a zdravie lesov zásadne ovplyvňujú opakujúce sa lesné požiare, veterné kalamity, extrémne suchá, ako aj zvýšená aktivita Čítať ďalej

Porovnanie morfologických znakov a úrody rôznych odrôd hrachu záhradného

Hrach záhradný (Pisum sativum) patrí k najpestovanejšej strukovej zelenine na Slovensku. Je bohatým zdrojom minerálnych látok, vitamínov a iných biologicky aktívnych látok. Selén ako mikroprvok sa vyznačuje antioxidačnými vlastnosťami a zároveň pozitívnym vplyvom na ľudské zdravie. Konštatujú to v práci Porovnanie morfologických znakov a úrody rôznych odrôd hrachu Čítať ďalej

Vplyv odrodovej variability a spracovania drogy na obsah vybraných antioxidantov v širšom odrodovom spektre druhov rodu mäta (mentha spp.)

Z hľadiska antioxidačnej aktivity patrí rod mäty Mentha medzi komerčne najvýznamnejšie rody čeľade Lamiaceae. Významným kvalitatívnym parametrom rastlinného materiálu je jeho farba, ktorú rastlinám udáva chlorofyl a a b, karotenoidy a i., hovoria Katarína Kellnerová, Ivana Mezeyová a Alžbeta Hegedűsová, Katedra zeleninárstva, FZKI, Slovenská poľnohospodárska univerzita Čítať ďalej