Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 57.
Študentky Lekárskej fakulty UPJŠ bodovali na Akademických majstrovstvách Európy

08. aug. 2019 • Ostatné odbory lekárskych vied • UPJŠ v Košiciach

StiahnuťČítať ďalej

Ako potlačiť šírenie nádorových buniek?

Počuli ste už niečo o tvorbe invazívnych štruktúr, ktoré sa odborne nazývajú invadopódie? Ide o membránové výbežky buniek, pomocou ktorých prenikajú z tumoru mimobunkovým priestorom (kolagén, elastín, fibronektín, atď.) a dostávajú sa do krvného riečiska, pričom vytvárajú metastázy. „Taktiež proces tzv. extravazácie, čiže prestupovania cirkulujúcich Čítať ďalej

Čo stojí za vznikom závažných neurovývinových ochorení?

V súčasnej spoločnosti sme neustále vystavovaní látkam, ktoré sa využívajú pri výrobe plastov. Ich vplyv na ľudské zdravie je častokrát otázny. Už viaceré štúdie realizované na ľuďoch poukázali na súvis medzi ftalátmi a zhoršeným mentálnym vývinom, ako aj abnormalitami v správaní detí. „Preto sa s využitím animálneho modelu pokúšame odhaliť mechanizmy, Čítať ďalej

Aby liečba onkologických pacientov bola účinná

Jedným z hlavných dôvodov zlyhania liečby onkologických pacientov je vznik rezistencie. Možností vzniku rezistencie je niekoľko, pričom pomerne nedávno bola objavená a zatiaľ neobjasnená chemorezistencia, sprostredkovaná mezenchýmovými stromálnymi bunkami (z ang. Mesenchymal Stromal Cells – MSC, obrázok C v texte). Ide o bunky, ktoré sa v tele bežne podieľajú na Čítať ďalej

Ako by bolo možné čo najskôr odhaliť rakovinu prostaty?

Rakovina prostaty je jednou z najčastejších príčin úmrtia na rakovinu u mužov vo väčšine oblastí sveta. Ročný počet úmrtí na rakovinu prostaty každým rokom stúpa. Odborníci tvrdia, že predpokladom pre čo najlepšie vyhliadky do budúcnosti je odhalenie ochorenia v počiatočnom štádiu, ktoré dokáže zvýšiť šancu na prežitie pacienta. V snahe o stanovenie čo Čítať ďalej

Aby svalové bunky srdca fungovali, ako majú

Srdcové svalové bunky – odborne nazývané kardiomyocyty – sú základnou stavebnou jednotkou srdca. Vďaka svojej vnútornej štruktúre sú schopné rytmicky kontrahovať. Na kontrakciu však potrebujú neustály prísun energie vo forme vysokoenergetickej molekuly (ATP). Zdrojom tejto energie sú organely známe ako mitochondrie. Mitochondrie sú charakteristické svojou vnútornou Čítať ďalej

Môže hypertenzia súvisieť so železom v ľudskom tele?

Vedci predpokladajú, že starnutie a chronický sociálny stres sú faktormi, ktoré môžu ovplyvňovať akumuláciu železa v ľudskom tele. Zároveň môže dochádzať k zmenám fyzikálno-chemických vlastností železa a železitých iónov, čo môže ovplyvňovať fyziologické deje v tele. To sa môže odzrkadliť na behaviorálnom správaní, rozvoji hypertenzie a poškodením Čítať ďalej