Ako prezentovať výsledky vedy populárne?

02. máj. 2017 • Iný

Ako prezentovať výsledky vedy populárne?

Vedecké dokumentárne filmy používajú jedinečné spôsoby zobrazenia. Témy sú často krát obsahovo pre laika ťažko zrozumiteľné a tak stoja dokumentaristi a filmári pri natáčaní tohto typu žánru pred náročnou úlohou. V rámci festivalu AFO 52 je jedným zo sprievodných podujatí aj sekcia nazvaná Industry 4Science. Cieľom tejto sekcie je práve priblížiť možnosti tvorby pri sprostredkovávaní informácií o vede, technike, výskume a o ich výsledkoch prostredníctvom filmovej tvorby, ktorá je určená širokej verejnosti, mládeži,  masmediálnym odborníkom, ako aj vedcom samotným.

„Gross Science“

Anna Rothschildová, jedna z prezentujúcich v rámci Industry 4Science, sa venuje krátkym zábavným vedeckým videám. Videá vychádzajúce z jej produkcie zdieľa prostredníctvom kanála Youtube pod názvom „Gross Science“ a v súčasnosti už boli zobrazené viac ako 14 miliónov krát. Na AFO 52 poukázala na významnosť zobrazovania vedeckých poznatkov jednoduchou formou, doplnené o vtipné komentáre a animácie vysvetľujúce jednotlivé informácie. Dôležitosť prikladá i vizuálnym metaforám a presným informáciám.

 

„Deep Look“

John Cassidy, kameraman a hlavný producent seriálu „Deep Look“, zasa predstavil niekoľko krátkych častí seriálu z oblasti hmyzu a podvodného sveta. J. Cassidy spomenul, že ich spoločnosť tvorí seriály v UltraHD (4k) rozlíšení a zároveň  prezradil používanú techniku a niektoré postupy pri tvorbe vedeckých videí. Zaujímavosťou je, že v teréne vzniká zhruba 50 % záberov, ostatné sa realizujú v laboratóriu a v štúdiu napríklad pomocou akvárií, mikroskopov, zmrazenia hmyzu a podobne.

 

„Filmjungle.eu Society“

V príspevku Attilu Dávida Molnára, režiséra a producenta projektu „Filmjungle.eu Society“, a taktiež  lektora a zakladateľa „Popular Science Video Workshop“, sa účastníci dozvedeli viac o snahe zaviesť do vedeckej praxe tvorbu „Video abstraktu“. Abstrakt podľa neho nemusí byť len klasický prostredníctvom textovej formy, ale môže byť obohatený aj o cenné audiovizuálne zábery. Vedci síce video abstrakt robia neradi, ale vedecké práce s takýmito abstraktmi číta v priemere  3,5-krát viac odborníkov ako články s čisto textovými abstraktmi.

 

Spracovali: Zuzana Vetrecin Čeplíková a Marián Zelenák, NCP VaT pri CVTI SR

Zdroj: AFO 52

Foto: Marián Zelenák, NCP VaT pri CVTI SR

 

Súvisiace:

Hore
TVT2020 prihlasovanie
Veda v CENTRE / Vedecká kaviareň 6/2020
TVT2020 súťaže
Vedec roka SR
Vedecká cukráreň video
VC 6/2020 železany
Quark_2020
Veda v CENTRE máj
Vedecká cukráreň 5/2020
Aurelium - centrum vedy
Vírusy, vakcíny, imunita
Quark 25 rokov
TAG Slovenská veda
kúpa časopisov jún 2016
banner záhrady
Publikácie Veda v CENTRE
Zaujímavosti vo vede
Pištoľové krevety sú zaujímavé morské kôrovce s jediným veľkým klepetom.
Zistite viac