Rast baktérií sa zrýchľuje

19. júl. 2015 • Biologické vedy

Rast baktérií sa zrýchľuje

Je zaujímavé, že rast baktérii sa dá zrýchliť aj po 27 rokoch, napriek tomu, že ide o 50-tisícu generáciu.

V roku 1988 začal vedec Richard Lenski experiment, ktorým chcel skúmať proces evolúcie. Naočkoval 12 bakteriálnych kultúr a každých 24 hodín, keď sa baktériám minuli živiny, z kultúr trochu odobral a dal do skúmavky s čerstvou vodičkou, aby mohli ďalej rásť. Čakal, že občas bude mať nejaká baktéria náhodnú mutáciu, ktorá jej zrýchli rast, prerastie ostatné a v skúmavke na ďalší deň budú o trochu rýchlejšie baktérie. Každých 75 dní z kultúr odobral trošku viac a nejakú časť zamrazil. Na tom by nebolo nič divné, keby to isté v jeho laboratóriu rôzni ľudia nerobili až doteraz. Vznikol kultový, zatiaľ 27 rokov trvajúci experiment. Tým, že vzorky majú v mrazničke, môžu ich aj teraz rozmraziť a presne zmerať ako sa menila rýchlosť rastu, veľkosť, genetická informácia... Ich vedecké články sú ako detektívky o tom, ako sa niektoré baktérie okolo roku 2000 naučili spracovávať citrát, niektoré začali v 90-tych rokoch veľmi rýchlo mutovať a hlavne, aj keď len o máličko, ich rast sa stále zrýchľuje.

Štúdium tejto problematiky je možné na odbore:

Evolučná biológia

Autor: Marta Dravecká, IST Austria

Foto: http://fotky-foto.sk/

téma mesiaca
Grónsky ľadovec je po antarktickom druhým najväčším ľadovcom na Zemi.