O zážitku používateľa, alebo návod čítame až nakoniec


O zážitku používateľa, alebo návod čítame až nakoniec

Kedysi pri prvej návšteve Londýna a ďalších miest som sa posadil do miestneho pohodlného diaľkového autobusu, vyštartovali sme samozrejme jazdou na ľavej strane a okrem kávy, čaju bola na palube tiež toaleta. Vošiel som do nej, zaklapol za sebou dvere a potme som chcel siahnuť na nejaký vypínač. Nič sa mi nepodarilo nájsť. Tak som chcel otvoriť dvere. Po veľmi dlhej dobe márneho ohmatávania veci, ktorá mala byť kľučkou, sa mi v tej tme podarilo pochopiť, ako sa s tým manipuluje. Hrozilo, že odtiaľ už nevyjdem. A na svetle som zistil, že presne nad mojou hlavou visí šnúrka vypínača. Niekedy stačí málo, trochu iné zvyky, alebo tvorivosť dizajnérov a človek – používateľ má problém s nejakým zariadením, alebo so softvérom, či internetovou stránkou. Behom jediného dňa sa stretneme s množstvom vecí ktoré chceme použiť, niekedy len raz za čas, niekedy len raz za život.

Na zážitok používateľa (UX, User eXperience) treba myslieť pri návrhu produktov, aj pri programovaní aplikácií. Negatívny zážitok má samozrejme priamy vplyv na profit, pričom rozhodujúcou súčasťou negatívneho zážitku býva zlá použiteľnosť. Pojem použiteľnosť (usability) označuje dôležitý parameter, avšak jeho správne vyhodnotenie, kvalitatívne aj kvantitatívne, je netriviálny problém. Ak aj nevieme stručne definovať čo to použiteľnosť je, presne vieme čo znamená zlá použiteľnosť: nevraživosť zákazníka, frustrácia, nízka produktivita, omyly, nehody, strata zisku, strata klienta a tak ďalej. Dizajn pre správnu použiteľnosť (design for usability) je teda okrem technickej práce aj práca s ľuďmi, komunikácia s budúcimi používateľmi. Pri vývoji softvéru a technických zariadení sú pravidlá použiteľného dizajnu zakomponované do celého návrhového procesu.

 

Autor: Ing. Juraj Štefanovič, PhD., Paneurópska vysoká škola v Bratislave, Fakulta informatiky

Foto: autor

Uverejnila: ZVČ

 

Ak vás táto téma zaujíma, príďte na prednášku Dizajn produktov, ktoré sa nedajú použiť, ktorá sa uskutoční 5. 10. 2016 o 17.00 hod. na Fakulte informatiky Paneurópskej vysokej školy.

Murphyho zákon o používateľoch znie: „Až všetko zlyhá, začneme čítať návod“. Ing. Juraj Štefanovič, PhD. v prednáške predstaví aké sú dôsledky tohto zákona v dnešnom pretechnizovanom svete, oboznámi vás s konkrétnymi prípadmi a prezradí niečo aj o laboratóriu pre skúmanie použiteľnosti produktov.

Okrem prednášky máte možnosť navštíviť aj iné podujatia, ktoré sa uskutočnia v rámci Extrapolácií 2016. Viac informácií a kompletný program nájdete na www.extrapolacie2016.sk.

Súvisiace:

Hore
Aurelium - centrum vedy
Veda v Centre
Prechod VK na VND - jeseň
kúpa časopisov jún 2016
Extrapolácie 2017
QUARK
téma mesiaca
TAG Publikácia
TAG Zaujímavosti vo vede
TAG Centrum vedy
TAG Mládež
TAG QUARK
TAG Ženy vo vede
TAG Spektrum vedy
TAG Slovenská veda
TAG História
TAG Rozhovor
banner záhrady
Zaujímavosti vo vede
Koaly spia priemerne 22 hodín denne.