Medzinárodný deň detí opäť priniesol skok do vedy

02. jún. 2018 • Prírodné vedy

Medzinárodný deň detí opäť priniesol skok do vedy

Pri príležitosti Medzinárodného dňa detí aj v roku 2018 zorganizovali vysokoškolskí pedagógovia Vedecký deň detí – VEDET, ktorý je určený pre deti z materských škôl a žiakov prvých ročníkov základných škôl z mesta Nitry. Ako hovorí samotný podtitul, ide o podujatie, vďaka ktorému robia malí škôlkari a školáci svoj prvý skok do vedy. Deti sa na pár hodín stali vedcami v oblasti fyziky, matematiky, biológie, geografie, ale aj ekológie, a tento rok si vyskúšali aj aké je to byť záchranármi. VEDET sa uskutočnil 1. júna 2018 v priestoroch Fakulty prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

Organizátori zo skúseností vedia, že deti predškolského a mladšieho školského veku majú záujem objavovať a spoznávať okolitý svet, chcú zistiť, ako svet funguje, a prečo tak funguje. Je potrebné tieto deti dostatočne zaujať a umožniť im objaviť čaro prírodných vied, aby o prírodné vedy v neskoršom období nestratili záujem.

Deti zisťovali ako je to s tou DNA

V snahe podporiť objavovanie a bádanie u týchto detí a priblížiť im prírodné vedy cez experimenty sa na Fakulte prírodných vied UKF v Nitre v spolupráci s občianskym združením VIAC AKO UČENIE rozhodli pripraviť pre deti z materských škôl vedecký deň detí VEDET s názvom Skok do vedy, ktorého cieľom je priblížiť deťom prírodné vedy a vedu ako takú.

...nechýbala ani chémia...

Odborníci z rôznych katedier Fakulty prírodných vied UKF si pre deti pripravili zaujímavé ukážky z jednotlivých oblastí, ktoré sú prispôsobené deťom daného veku.

Akým témam sa deti venovali?

Zo sveta mikroorganizmov sa prostredníctvom mikroskopu pozreli na baktérie z jogurtu, ktoré môžu pomôcť keď bolí bruško alebo na kvasinky, ktoré nájdeme vo výborných kysnutých koláčikoch. V botanike nesmel chýbať pohľad na jednotlivé časti kvitnúcej rastliny, ale aj rozoznávanie bodiek muchotráviek. Zvieratká deti preniesli do sveta lesa, pod lupou sa pozreli na kliešťa, ako aj ďalší hmyz a prehľad zvieracej ríše uzavreli psie plemená. Lákadlom na zvieracieho miláčika ale nebola len sekcia o zvieratkách. Deti si mohli vyskúšať a naprogramovať aj toho elektronického. V programe nechýbala ani matematika, chémia, geológia a už spomínaná prvá pomoc.

a nakoniec aj spomínaná prvá pomoc.

Informácie a foto poskytla: PaedDr. Ľubomíra Valovičová, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

(Foto z podujatia VEDET 2017)

Spracovala: ZVČ

Uverejnil: LČ

Články
TVT 2018
Mesiac je našim najbližším nebeským telesom, preto sa nám zdá taký veľmi jasný.