Genetika verzus legenda

15. jan. 2018 • Biologické vedy

Genetika verzus legenda

Analýzy DNA z biologických vzoriek pripisovaných snežnému mužovi, mýtickému obyvateľovi Himalájí, jednoznačne ukázali, že patria tamojším medveďom.

Asi všetci sme sa už stretli s príbehmi opisujúcimi pozorovania či nálezy stôp bytostí pripomínajúcich veľké ľudoopy, no vyšších ako človek, ktoré majú obývať vysokohorské prostredie Himalájí, zvlášť v Nepále, Bhutáne a Tibete. V podaní domorodcov sa označujú ako yeti alebo meh-teh, v nepálčine himamānav, čo znamená snežný muž respektíve snežný človek. Vyskytujú sa aj názvy chemo, mheti a bharmando.

Tieto mýtické bytosti sa počas rokov stali pevnou súčasťou miestneho folklóru. V polovici 19. storočia však ako pikantnosť zaujali návštevníkov z Európy i Ameriky. Yetiovia odvtedy žijú samostatným mediálnym životom. Na celosvetovej vlne záujmu širokej verejnosti sa vynorili aj ich náprotivky v iných kútoch Eurázie, dokonca aj v Amerike a Afrike.

O tom, či yetiovia v konečnom dôsledku zosobňujú reálny fakt alebo sú len fikciou, môže rozhodnúť jediné: priame dôkazy. Vítaným príspevkom v tomto duchu je štúdia šiestich výskumníkov z USA, Francúzska, Nórska, Pakistanu a Singapuru, ktorých viedla Charlotte Lindqvistová z Buffalskej univerzity. Uverejnili ju koncom novembra 2017 v prestížnom vedeckom časopise Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Skúmanie vzoriek

Vedci sa primárne zamerali na evolučnú históriu stále záhadných medveďov z Himalájí a Tibetskej plošiny. Ako hlavný nástroj výskumu využili genetickú analýzu biologických vzoriek. Na pamäti však mali aj legendy o yetioch a súčasne aj skutočnosť, že jedným z vysvetlení je, že ide o zámenu s miestnymi medveďmi. Preto do výskumu zahrnuli aj niekoľko vzoriek uchovávaných v múzeách a súkromných zbierkach, ktoré sa pripisujú yetiom. Celkovo takto preskúmali deväť yetiovských vzoriek. Tento vymedzený súbor tvorila kosť, zub, pokožka, srsť a trus. Všetko sa našlo v himalájsko-tibetskej oblasti.

A výsledok? Pre fanúšikov yetiov priam zdrvujúci. Jedna vzorka bola zo psa, zvyšné z miestneho poddruhu ázijských čiernych medveďov (Ursus thibetanus laniger), himalájskych hnedých medveďov (Ursus arctos isabellinus) a tibetských hnedých medveďov (Ursus arctos pruinosus).

Koniec mýtu?

Výsledky genetickej analýzy údajných yetiovských vzoriek sú priamočiare. Znamenajú však príslovečný definitívny klinec do rakvy legiend o yetim? Sotva. Platí totiž, že skúmaný súbor vzoriek je stále ešte obmedzený. Vždy sa nájdu hlasy, ktoré to pripomenú. A budú mať pravdu. Vzorku, a tým aj paletu pevných dôkazov proti existencii yetiov, treba rozšíriť.

Pri legende o yetim predstavujú najprirodzenejšie vysvetlenie himalájske medvede. Nový výskum na báze analýz DNA to teraz znovu podporil.

Autor: Zdeněk Urban

Foto: Pixabay.com

Viac o analýze DNA z biologických vzoriek pripisovaných snežnému mužovi, ako aj o iných zaujímavých témach, sa dočítate v časopise Quark (číslo 01/2018), ktorý nájdete v novinových stánkoch alebo si ho môžete predplatiť v elektronickej alebo papierovej verzii na www.quark.sk.

Extrapolácie 2018
TVT 2018
Utorok s psychológiou TVT 2018
Za vyriešenie rovnice o tečení vody je vypísaná odmena 1 000 000 $.