E-busy – technologická odpoveď na klimatické dôsledky predimenzovanej mestskej dopravy


E-busy – technologická odpoveď na klimatické dôsledky predimenzovanej mestskej dopravy

Podľa štatistík je doprava na 3. mieste medzi najväčšími znečisťovateľmi ovzdušia. Cestná doprava vyprodukuje až 93 % CO2. Dôsledkom je stenčovanie ozónovej vrstvy, následne tzv. skleníkový efekt, čo prináša globálne otepľovanie, teda záplavy, extrémne teplá, hurikány. Aj z týchto dôvodov sa postupne zvyšuje počet e-busov vo vozovom parku poskytovateľov mestskej hromadnej dopravy.

Dopravný podnik Bratislava plánuje už čoskoro rozšíriť svoj vozový park o 18 elektrobusov. Hlavné mesto sa tak stane ďalším na Slovensku, ktoré sa zaradí k moderným a ekologicky zodpovedným mestám. V roku 2015 jazdilo podľa prieskumu projektu Európskej únie ZeEUS (zero emission urban bus system) po svete asi 173-tisíc elektrobusov, z toho drvivá väčšina v Číne. Najvyšší podiel európskeho vozového parku e-busov má Veľká Británia (18 %), za ňou nasledujú krajiny ako Holandsko, Švajčiarsko, Poľsko a Nemecko (s podielom asi 10 %). Za Slovensko je v pozícií pozorovateľa, v rámci projektu ZeEUS, mesto Košice.

Hoci najmodernejšie elektrobusy majú vyššiu zaobstarávaciu cenu ako štandardné autobusy, táto je v konečnom dôsledku kompenzovaná nižšími prevádzkovými nákladmi a ekologickou prevádzkou. „Koncept elektromobility je pre mestskú dopravu momentálne to najlepšie čo sa môže u nás v tejto oblasti reálne robiť. V systéme mestskej dopravy má elektromobilita zmysel, keďže dopravný podnik pripraví infraštruktúru dobíjacích staníc, bude systém spravovať, manažovať a starať sa o to, aby fungoval,“ domnieva sa doc. Ľuboš Magdolen, odborník na automobily, lode a spaľovacie motory zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave (STU). Na druhej strane hneď jedným dychom dodáva, že Slovensko ako také nie je na masívny nástup elektromobility, predovšetkým v oblasti individuálnej dopravy, zatiaľ dostatočne pripravené.

A aké benefity prinášajú elektrobusy svojim užívateľom, teda cestujúcim?

  • Poskytujú väčší komfort – sú nízkopodlažné, klimatizované a majú wifi
  • Zlepšujú ovzdušie, keďže produkujú nulové škodlivé emisie
  • Znižujú hlučnosť – chod ich motora je tichý a hladký

Dopravný hluk, s ktorým sa stretávame bežne na ulici má v dopravnej špičke hodnotu okolo 65 až 70 decibelov. Očakávania odborníkov boli, že vzhľadom na nárast dopravy sa bude hladina hluku zvyšovať každoročne o 1 decibel. Európske smernice však dbajú na to, aby výrobcovia automobilovej techniky redukovali hluk na určitú prijateľnú hranicu, čím sa tento predpoklad minimalizuje. Z hľadiska hluku sú dominujúce najmä autobusy, nákladné autá a motorky, osobné autá majú relatívne nízku hladinu hluku. „Svetové štúdie konštatujú, že hluk má 33 % podiel na civilizačných chorobách. Ak je človek dlhodobo vystavený hluku (akustickej energii), dochádza k zvyšovaniu systolického krvného tlaku (hypertenzia). V porovnaní s autobusmi so spaľovacími motormi však e-busy generujú zanedbateľný hluk,“ vysvetľuje prof. Stanislav Žiaran, odborník na akustiku zo Strojníckej fakulty STU.

Z ekologického hľadiska sú teda e-busy v systéme hromadnej dopravy pozitívnym riešením. Odborníci však upozorňujú, že ak by sme, čisto teoreticky, nahradili bežné autobusy e-busmi, vznikali by problémy s elektrickou sieťou, jej nastavením a odberovými tarifami. Rovnako netreba zabúdať na to, že e-busy síce žiadne emisie neprodukujú, ale elektrárne pri výrobe energie áno a doriešiť bude potrebné aj recykláciu starých batérií. „Osobne si myslím, že elektrina nikdy celkom nenahradí klasické spaľovacie motory. Takže za mňa elektromobilita áno, ale s rozumom a opatrne,“ uzavrel túto tému doc. Ľ. Magdolen z STU v Bratislave.

 

Doplňujúci zdroj informácií:

http://zeeus.eu/uploads/publications/documents/zeeus-ebus-report-internet.pdf

http://www.dpb.sk/o-podniku/aktuality/prve-elektrobusy-zacnu-jazdit-od-zajtra/

http://www.dpb.sk/o-podniku/aktuality/bratislavska-mhd-bude-mat-nove-elektrobusy--/

Spracovala: Andrea Devánová, NCP VaT pri CVTI SR

Ilustračné foto: Pixabay.com /TheoRivierenlaan/

Uverejnila: VČ

Hore
Publikácie Veda v CENTRE
Aurelium - centrum vedy
CVTI SR 80. výročie
QUARK
Prechod VK na VND
Noc výskumníkov 2018
kúpa časopisov jún 2016
Atmosféra počas TVT 2017
TVT 2017 články
TAG Spektrum vedy
TAG Slovenská veda
TAG História
TAG Rozhovor
TAG Publikácia
TAG Zaujímavosti vo vede
TAG Centrum vedy
TAG Mládež
TAG QUARK
TAG Ženy vo vede
banner záhrady
Zaujímavosti vo vede
Kultúrne dedičstvo zbližuje ľudí a prispieva k súdržnejšej spoločnosti.
Zistite viac