Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 188.
Vedcom z Prešovskej univerzity sa podarilo vyšľachtiť výnimočnú odrodu rumančeka kamilkového

19. júl. 2018 • Biologické vedy

Vedcom z Prešovskej univerzity v Prešove sa podarilo vyšľachtiť novú, ojedinelú odrodu rumančeka kamilkového (Matricariarecutita L.) s názvom Lianka. Proces šľachtenia, ktorý sa realizoval na pôde nezávislého Centrálneho výskumného ústavu testovania odrôd v poľskom SlupiaWielka trval tri roky. Jeho výsledkom je udelenie právnej ochrany na danú odrodu zo strany Úradu Čítať ďalej

Rúcanie múru sledovania pohybu buniek v embryogenéze

17. júl. 2018 • Biologické vedy

Štúdium genetiky, vážnych chorôb či vývoj liekov sú dnes stále dôležitejšie. Veľký prínos v tejto oblasti výskumu prichádza zo štúdia embryí drobných živočíchov (bezstavovce, ale aj stavovce – drobné rybičky, myši...). Biológovia sa snažia zostrojiť „rodostromy“ buniek z 3D obrazových dát meniacich sa v čase (sekvencie 3D dát vytvorené v rôznom Čítať ďalej

Kultúrne dedičstvo a mikroorganizmy – škodcovia alebo pomocníci?

16. júl. 2018 • Biologické vedy

Laboratórium environmentálnej a potravinovej mikrobiológie v Ústave molekulárnej biológie Slovenskej akadémie vied sa zaoberá potravinovým a historickým kultúrnym dedičstvom. Vedúcim laboratória je Dr. Domenico Pangallo, DrSc. Pri skúmaní potravinového dedičstva sa laboratórium zameriava na detekciu potravinových patogénov molekulárnymi metódami, Čítať ďalej

Kde všade nájdeme DNA v našom tele?

04. júl. 2018 • Biologické vedy

Deoxyribonukleová kyselina (DNA) je jednou z najväčších molekúl v našich bunkách. Pozostáva z troch miliárd písmeniek, nukleotidov, a v jadrách buniek je v podobe 23 párov chromozómov. Je dôležitá a predstavuje akési dátové úložisko našej genetickej informácie. Vďaka novým technológiám ju už dokážeme celkom dobre čítať. Dokážeme tak odhaliť napríklad hroziace Čítať ďalej

Molekula RNA – najprv nedoceňovaná, neskôr konečne uznávaná

28. jún. 2018 • Biologické vedy

Ribonukleová kyselina (RNA – z angl. ribonucleic acid) bola v minulosti vedeckou obcou značne podceňovaná „vďaka“ tomu, že mnohé z jej funkcií boli pomerne dlho neznáme, resp. nedostatočne preskúmané. Molekuly RNA boli často vnímané len ako poslíčkovia správ prenášaných od DNA k proteínom. Považovali sa za pasívne súčasti syntézy nových proteínov (t. j. Čítať ďalej

Búranie múru nukleových kyselín v moči

19. jún. 2018 • Biologické vedy

O moči si väčšina ľudí myslí, že je iba splodinou metabolizmu, ale táto telesná tekutina má veľa potenciálu. „Odber krvi je relatívne invazívny proces – ale odobrať moč je ľahké, lacné a neinvazívne. Moč by sa mohol stať dobrou alternatívou plazmy v screeningu a monitoringu viacerých chorôb,“ hovorí Marianna Gyurászová, ktorá sa so svojim projektom Búranie Čítať ďalej

Ako sa prejaví strata telomerázy na úrovni genómu?

17. jún. 2018 • Biologické vedy