Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 125.
V boji proti parazitom

13. dec. 2017 • Biologické vedy

Znie to neuveriteľne, ale až dve miliardy ľudí je v súčasnosti infikovaných parazitickými červami, z ktorých všetky majú často za následok chronickú chorobnosť. Vedci zvyknú primárne robiť kontrolu parazitických infekcií pomocou synteticky vyrobených liekov – antihelmintík. Avšak nasledovný nárast rezistencie stimuloval ďalší výskum, a síce výskum zlúčenín Čítať ďalej

Dobrý sluha, zlý pán

07. dec. 2017 • Biologické vedy

Fenomén moderných čias je udržiavanie smartfónu na dosah ruky. Žijeme tak takmer všetci a neuvažujeme nad tým, aké následky môže mať tento zvyk. Odstránením smartfónu z dohľadu sa podvedomie uspokojí s tým, že sme mimo dosahu či už mobilnej siete alebo internetu. Vzniká úplne nová potreba psychohygieny, a to vedomé odlučovanie sa od smartfónu. Vedci z Texaskej Čítať ďalej

Éra genetiky prináša uplatňovanie genetických princípov vo viacerých odvetviach

06. dec. 2017 • Biologické vedy

V posledných desaťročiach prechádza genetika (veda o dedičnosti a premenlivosti organizmov) prudkým rozvojom. Molekulu DNA i tých najzložitejších organizmov, ako aj funkcie ich génov, možno skúmať a analyzovať pomocou nových progresívnych technológií. Využitím techník rekombinantnej DNA (génového inžinierstva) je dokonca možné meniť organizmy, a to obohacovaním Čítať ďalej

Prečo nie je dobré stotožňovať evolúciu s Darwinom?

02. dec. 2017 • Biologické vedy

Čo priniesla Darwinova teória o vzniku druhov prírodným výberom? Všetci sme len omylom prírody. Alebo nie? Od „vedeckého“ kreacionizmu k lietajúcemu špagetovému monštru, Stvoriteľ alebo evolúcia? Poučenie z krízového vývoja. V stredu 29. novembra 2017 sa v Aule Univerzity Komenského v Bratislave aj na tieto zaujímavé témy uskutočnila ďalšia z cyklu celouniverzitných Čítať ďalej

Ako priniesť mitochondriálny fitness do klinickej praxe?

27. nov. 2017 • Biologické vedy

Mitochondria je organela, v ktorej sa sústreďujú kľúčové procesy bunkovej energetiky. Okrem toho sa zapája aj do regulácie programovanej bunkovej smrti – apoptózy. Mitochondrie sú v bunke schopné komunikovať, presúvať sa, navzájom sa spájať aj deliť. Podliehajú neustálemu procesu kontroly kvality (mitochondriálny klírens) a v prípade, ak je funkcia niektorej z nich Čítať ďalej

Čo všetko sa dá zistiť zo slín,...ktoré sa nám zbiehajú aj pri vianočnom stole?

20. nov. 2017 • Biologické vedy • NCP VaT pri CVTI SR

StiahnuťČítať ďalej

Boris Klempa získal ocenenie Osobnosť vedy a techniky 2017

10. nov. 2017 • Biologické vedy

Vyvrcholením Týždňa vedy a techniky na Slovensku bol dňa 9. novembra 2017 galavečer v historickej budove Národnej rady Slovenskej republiky v Bratislave, v rámci ktorého ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová odovzdala Ceny za vedu a techniku 2017. RNDr. Boris Klempa, DrSc., z Virologického ústavu BMC v Bratislave, získal ocenenie v kategórii Osobnosť Čítať ďalej

Potrebujeme vakcíny proti vírusom?

07. nov. 2017 • Biologické vedy