Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 106.
Princípy dedičnosti

19. aug. 2017 • Biologické vedy

Ľudia sa už odpradávna zamýšľajú nad tým, ako sa podobajú jednému alebo obom rodičom, prečo sú si dvojčatá podobné a nakoľko sa určitý znak prenesie na dcéru či syna. Mnohokrát sa však deti tých istých rodičov môžu tak líšiť, že je ťažké ich považovať za bratov a sestry. Určite sa ľudia zamýšľajú aj nad tým, prečo sa rodí približne rovnaký počet Čítať ďalej

10 × NAJ za rok 2017

09. aug. 2017 • Biologické vedy

Majú rovnakú adresu ako my, no o ich existencii ani netušíme. Na planéte Zem žijú svoj život stvorenia, ktoré len teraz objavujeme. Vedci postupne objavujú nové druhy rastlín a živočíchov a o skutočnej diverzite života predsa len získavame akú – takú predstavu. Preto je nesmierne dôležité, aby sme sa prizreli bližšie a pozorovali svet vôkol nás. Veď prvé ucelené Čítať ďalej

Ako lieta čmeliak a prečo bodá?

07. aug. 2017 • Biologické vedy

Vedeli ste, že čmeliak dokáže vyletieť vyššie ako na Mount Everest? Pritom, ak sa naň dobre pozriete, je prekvapivé, že vôbec lieta. Čmeliak je malý a zavalitý a nevyzerá byť vhodným adeptom na let. Prečo teda lieta, aj keď z matematického hľadiska by nemal? A prečo bodá? Čítať ďalej

Malí študenti experimentovali s drozofilou

06. aug. 2017 • Biologické vedy

Ovocná muška, myši či potkany, no aj rastliny môžu byť použité ako modelové organizmy v rámci štúdia genetiky. Ako si ale vybrať ten vhodný druh, keď každý má svoje prednosti, ale aj nedostatky? Touto problematikou sa zaoberali účastníci Letnej školy genetiky, organizovanej pod taktovkou Univerzity Komenského v Bratislave. Konala sa v dňoch 10. až 14. júla 2017. Čítať ďalej

Doktorand Univerzity Komenského Miroslav Krausko predstavil výskum mäsožravých rastlín

03. aug. 2017 • Biologické vedy

Mäsožravé rastliny vo svojom prirodzenom prostredí nenachádzajú dostatok živín v pôde, preto museli „vymyslieť“ spôsob, ako chýbajúce živiny doplniť. Mäsožravé rosičky na chytanie koristi vylučujú lepkavý sekrét, z ktorého sa stáva lepkavá pasca. Ako je to možné, že mäsožravá rastlina dokáže i bez zmyslových orgánov a nervovej sústavy rozpoznať, čo sa Čítať ďalej

Huby v prírode aj v našom živote

31. júl. 2017 • Biologické vedy

Vedci donedávna pokladali huby za súčasť rastlinnej ríše. Dnes ich veda už uznáva ako jednu zo štyroch samostatných bio ríší: rastliny – huby – živočíchy – baktérie. Huby sa živia organickými látkami. Veľmi malá časť z nich je škodlivá, lebo parazituje na iných živých rastlinách, ale ostatné vykonávajú gigantickú a inak nenahraditeľnú činnosť Čítať ďalej

Baktérie, kvasinky či zelená riasa ako modelové organizmy

28. júl. 2017 • Biologické vedy

Ako si vybrať vhodný modelový organizmus v rámci štúdia genetiky? Každý má svoje prednosti, ale aj nedostatky. Účastníci Letnej školy genetiky Univerzity Komenského v Bratislave, ktorá sa konala v dňoch 10. až 14. júla 2017, sa zaoberali najčastejšie využívanými modelovými organizmami v genetike. Medzi ne sa radia baktérie, kvasinky, ale aj zelená riasa. V Čítať ďalej

Výskumom slín v boji proti rakovine

25. júl. 2017 • Biologické vedy

Dokáže v boji proti rakovine pomôcť výskum slín? Ako ďaleko sú vedci s výskumom rakoviny na molekulárnej úrovni a ako sa im darí hľadať účinné lieky? Aj takéto otázky zazneli v rámci diskusie počas prvého dňa Festivalu vedeckých filmov, ktorého nosnou témou boli Biotechnológie v medicíne. Doc. MUDr. Ing. RNDr. Peter Celec, DrSc., MPH., prednosta Ústavu Čítať ďalej

Na Letnej škole genetiky sa študenti oboznámili s modelovými organizmami v genetike

20. júl. 2017 • Biologické vedy

Pre tých, ktorých baví genetika a majú záujem vyskúšať si prácu vo veľkom laboratóriu, pripravila Univerzita Komenského v Bratislave Letnú školu genetiky. Primárne bola určená pre študentov druhého a tretieho ročníka stredných škôl a gymnázií, pričom jej cieľom bolo oboznámiť študentov s klasickými a modernými metódami využívanými v genetickom výskume. Čítať ďalej

Čo všetko sa dá zistiť odberom slín?

06. júl. 2017 • Biologické vedy