Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 264.
Odborníci skúmajú unikátne populácie borovíc

23. máj. 2019 • Biologické vedy

Alely, genotypy, haplotypy... Aký je pomer zastúpenia genetických typov v rámci populácie borovíc? Práca s názvom Genetická štruktúra a diverzita hybridných rojov borovice lesnej a borovice horskej – kosodreviny na severnom Slovensku od kolektívu autorov Miroslav Klobučník, Martin Galgóci a Andrej Kormuťák (Centrum biológie rastlín a biodiverzity SAV) je zameraná na Čítať ďalej

Čo treba vedieť o vrodených poruchách metabolizmu

20. máj. 2019 • Biologické vedy

Na začiatku 20. storočia sa britský lekár a vysokoškolský profesor Archibald E. Garrod pokúsil skĺbiť poznatky dvoch vedeckých disciplín, a to genetiky a biochémie a ich pomocou odborníkom i laikom objasniť, ako vznikajú vrodené poruchy/choroby metabolizmu (látkovej premeny). Vďaka interdisciplinárnemu prístupu A. F. Garrod ako prvý vyslovil hypotézu, že metabolické Čítať ďalej

Odhaľme tajomstvá fotosyntézy v listoch pšenice letnej

18. máj. 2019 • Biologické vedy

Fós – svetlo, synthesis – viazanie. Biochemický proces premeny energie zo slnečného žiarenia na energiu chemickej väzby, prostredníctvom ktorej zelené rastliny fixujú oxid uhličitý. Pokladá sa za najdôležitejší proces na Zemi, bez nej by rastliny neprežili. Fotosyntéza. Vytvárajú sa pri nej organické látky, ktoré rastliny potrebujú na svoju výživu. Fotosyntetické Čítať ďalej

Keď sú rastliny v strese...

15. máj. 2019 • Biologické vedy

Sucho, zmeny teplôt, salinita pôd alebo prítomnosť ťažkých kovov v pôdach sa radia medzi rôzne typy abiotického stresu, ktorým sú v dôsledku zmien v životnom prostredí čoraz častejšie vystavované rastliny. Tieto negatívne vplyvy nepriaznivo ovplyvňujú schopnosť prežitia rastlín a aj znižujú tvorbu biomasy a celkovo úrodu poľnohospodárskych plodín. Súčasťou Čítať ďalej

Distribučný potenciál húb v Európe

12. máj. 2019 • Biologické vedy

Huby sú veľká a veľmi rôznorodá skupina organizmov. Organické látky tak potrebné pre výživu si nedokážu vytvoriť sami, príjímajú ich rôznym spôsobom z prostredia. Vyznačujú sa rozmanitým spôsobom výživy (trofie). Vytvárajú zoskupenia s rôznymi partnermi, či už symbiotické (spolužitie živých jedincov) alebo saprotrofické (rozkladajú mŕtvy organický materiál, Čítať ďalej

Život na hranici zániku – možnosti zachovania halofytov vo flóre Slovenska

10. máj. 2019 • Biologické vedy

Slaniská patria medzi biotopy európskeho významu s výskytom veľkého množstva ohrozených druhov rastlín. V rámci Európy je centrum rozšírenia vnútrozemských slaniskových biotopov v Panónskej nížine, kde však došlo v ostatných desaťročiach k ich výraznému ústupu, najmä v jej severnej a severozápadnej časti. Na Slovensku sú v súčasnosti jednoznačne najviac Čítať ďalej

Čo treba vedieť o zriedkavej geneticky podmienenej chorobe – progérii?

06. máj. 2019 • Biologické vedy