Typ aktuality Vedný odbor Zobraziť všetky Dátum zverejnenia od Dátum zverejnenia do Zrušiť filter

Aktuality

Filter
Zobrazované záznamy 1 – 10 z 133.
Tajomná žiara nad Kjótom

18. dec. 2017 • Fyzikálne vedy

Červenú polárnu žiaru, ktorú videlo množstvo svedkov v septembri 1770 nad Kjótom, vedci podrobnejšie preskúmali. Viac informácií o nezvyčajných žiarach na oblohe z minulosti nám umožňuje určiť, ako často a s akou intenzitou našu planétu zasahujú veľké magnetické búrky. Vedci využili historické výpovede o ojedinelej červenej žiare videnej v 18. storočí nad Čítať ďalej

Fascinujúce „čierne

Fascinujúce „čierne" Slnko v roku 2017

14. dec. 2017 • Fyzikálne vedy

Koróna, dokonale ionizovaná plazma, je najvrchnejšia vrstva atmosféry Slnka. Síce riedka, ale veľmi horúca a dynamická, z ktorej častice – predovšetkým elektróny – prúdia až na koniec heliosféry (tzv. slnečný vietor), teda do vzdialenosti okolo 100 astronomických jednotiek. Okolo Zeme letia rýchlosťou 200 až 800 kilometrov za sekundu a ovplyvňujú jej najvyššiu Čítať ďalej

Triumf teoretickej astrofyziky

28. nov. 2017 • Fyzikálne vedy

Ďalekohľadmi na ESO (European Southern Observatory) v Čile sa podarilo zachytiť prvý optický náprotivok zdroja gravitačných vĺn. Pozorovania naznačujú, že tento unikátny objekt je výsledkom splynutia dvojice neutrónových hviezd a ide o dlho hľadaný jav nazývaný aj kilonova. Údaje, ktoré zatiaľ máme, sú v pozoruhodne dobrom súhlase s teóriou. Podarilo sa získať Čítať ďalej

Chystá sa ďalekohľad, ktorý má odhaliť tajomstvá modernej fyziky Slnka

25. nov. 2017 • Fyzikálne vedy

Na Kanárskych ostrovoch by mal byť umiestnený 4-metrový ďalekohľad, ktorý poskytne komunite slnečných fyzikov najpokročilejšie pozorovacie vybavenie, nevyhnutné na zlepšenie chápania jednotlivých procesov ovládajúcich magnetickú aktivitu Slnka. Na projekte prípravnej fázy pre Európsky slnečný ďalekohľad (Preparatory Phase for the European Solar Telescope, program Horizont Čítať ďalej

Cenu za vedu a techniku v kategórii Popularizátor vedy získal PaedDr. Jozef Beňuška, PhD.

21. nov. 2017 • Fyzikálne vedy