Ako prezentovať výsledky vedy populárne?

02. máj. 2017 • Iný

Ako prezentovať výsledky vedy populárne?

Vedecké dokumentárne filmy používajú jedinečné spôsoby zobrazenia. Témy sú často krát obsahovo pre laika ťažko zrozumiteľné a tak stoja dokumentaristi a filmári pri natáčaní tohto typu žánru pred náročnou úlohou. V rámci festivalu AFO 52 je jedným zo sprievodných podujatí aj sekcia nazvaná Industry 4Science. Cieľom tejto sekcie je práve priblížiť možnosti tvorby pri sprostredkovávaní informácií o vede, technike, výskume a o ich výsledkoch prostredníctvom filmovej tvorby, ktorá je určená širokej verejnosti, mládeži,  masmediálnym odborníkom, ako aj vedcom samotným.

„Gross Science“

Anna Rothschildová, jedna z prezentujúcich v rámci Industry 4Science, sa venuje krátkym zábavným vedeckým videám. Videá vychádzajúce z jej produkcie zdieľa prostredníctvom kanála Youtube pod názvom „Gross Science“ a v súčasnosti už boli zobrazené viac ako 14 miliónov krát. Na AFO 52 poukázala na významnosť zobrazovania vedeckých poznatkov jednoduchou formou, doplnené o vtipné komentáre a animácie vysvetľujúce jednotlivé informácie. Dôležitosť prikladá i vizuálnym metaforám a presným informáciám.

 

„Deep Look“

John Cassidy, kameraman a hlavný producent seriálu „Deep Look“, zasa predstavil niekoľko krátkych častí seriálu z oblasti hmyzu a podvodného sveta. J. Cassidy spomenul, že ich spoločnosť tvorí seriály v UltraHD (4k) rozlíšení a zároveň  prezradil používanú techniku a niektoré postupy pri tvorbe vedeckých videí. Zaujímavosťou je, že v teréne vzniká zhruba 50 % záberov, ostatné sa realizujú v laboratóriu a v štúdiu napríklad pomocou akvárií, mikroskopov, zmrazenia hmyzu a podobne.

 

„Filmjungle.eu Society“

V príspevku Attilu Dávida Molnára, režiséra a producenta projektu „Filmjungle.eu Society“, a taktiež  lektora a zakladateľa „Popular Science Video Workshop“, sa účastníci dozvedeli viac o snahe zaviesť do vedeckej praxe tvorbu „Video abstraktu“. Abstrakt podľa neho nemusí byť len klasický prostredníctvom textovej formy, ale môže byť obohatený aj o cenné audiovizuálne zábery. Vedci síce video abstrakt robia neradi, ale vedecké práce s takýmito abstraktmi číta v priemere  3,5-krát viac odborníkov ako články s čisto textovými abstraktmi.

 

Spracovali: Zuzana Vetrecin Čeplíková a Marián Zelenák, NCP VaT pri CVTI SR

Zdroj: AFO 52

Foto: Marián Zelenák, NCP VaT pri CVTI SR

 

Súvisiace:

Hore
Atmosféra počas TVT 2017
Aurelium - centrum vedy
Publikácie Veda v CENTRE
Veda v Centre
FVF 2018
Vedec roka 2017
kúpa časopisov jún 2016
Prechod VK na VND
CVTI SR 80. výročie
Bratislavská vedecká cukráreň
QUARK
TVT 2017 články
TAG Publikácia
TAG Zaujímavosti vo vede
TAG Centrum vedy
TAG Mládež
TAG QUARK
TAG Ženy vo vede
TAG Slovenská veda
TAG História
TAG Spektrum vedy
TAG Rozhovor
banner záhrady
Zaujímavosti vo vede
Úzkosť je emócia, ktorá sprevádza životom nielen ľudí, ale aj zvieratá.
Zistite viac